Bälgbyte

admin | 29 december, 2009 | No Comments »

Bälgbyte

Så i år var det dags att byta bälg och efter att läst ganska mycket om bälgbyte kom jag fram till att byta på enklast möjliga sätt även om det på Sunwind 27 är väldigt trångt i motorrummet. Min Sunwind har en MD5C med ett 120S drev vilket gav mig lite funderingar när jag var halvägs in i operationen då jag hittade en engelsk beskrivning av byte på 120 som skilde sig mycket från de jag läst om 110 drev. I slutändan så visade det sig att det finns flera versioner av 120 drev som tex 120SB. Att byta på 120S är ungefär som 110.

Ok gången är 

Det som behövs är en ny bälg inkl packning mellan drevhalvor och givetvis rätt verktyg.

1) Ta bort propeller samt gummiplattan som sitter runt drevet klistrat på botten av båten. Denna gummiplatta har ingen tätande betydelse.
2) Töm dervet på olja.
3) Lossa insexskruvarna som håller nederdelen av drevet underifrån båten. 10 st är det totalt och de två yttersta kan vara svåra att få loss.
4) När underdelen av drevet lossnar så lirka ur det genom hålet. (Gick bra på min Sunwind om det inte går blir det lite knepigt att få på en ny packning senare) 
5) Nu kommer det lite mer trånga momentet, lossa plattan som håller bälgen inne i båten, 6 st bultar samt de 2 bultarna som håller motorfästet.
6) lägg en regel över öppningen och fäst ett spännband på motorn och regeln och spänn upp motorn så den tiltar framåt ca 5-10 cm.
7) Lirka ut metallringen som ligger över bälgen samt ta bort bälgen.
 Min metallring var ganska ok men jag slipa och måla om den, om den är mycket rostig bör den bytas.
9) torka rent där bälgen suttit mot skrovet.
10) Torka rent övredrevhalvan enkalst underifrån
11) Ta bort packningen från underdrevet och torka rent
12) Stryk permatex eller likande på undre drevhalvan och lägg på den nya packningen
13) Montera in den nya bälgen och metallringen, sänk ner motorn och sätt dit bultarna löst
14) Kolla underifrån att bälgen ligger rätt
15) Lyft upp undredrevet och skruva fast igen mot övre drevet (skall momentdras). Lås de två mittersta bultarna på var sida med den tråd som följer med.
16) Kontrollera bälgen innifrån och dra därefter åt alla bultarna
17) Sätt tillbaka eller montera ny gummiplatta med sikaflex.
18) Sätt till baka proppellern
Klart

Behövdes bälgen bytas då. Nä den var ca 10 år och hade säkert gått 10 år till men det känns skönt att veta vad man har.

DSCN3333

Drevet utan propeller och täckplatta

DSCN3335

Så här ser det ut om man kikar upp innanför täckplattan. 10 insex skruvar som håller ihop underdelen av drevet. 5 på varje sida och den som inte syns är den svåra. Min båt saknade låsning av bultarna.

DSCN3336

Här har jag lossat drevet och plockat ner det.  Man får vara lite försiktig då det sitter shims på axelen som sticker upp. Packningen är det gröna överst.

DSCN3337

Så här ser det ut när man kikar upp efter att underdelen av drevet är bortplockad.Det svarta är gummibälgen som skall bytas.

DSCN3321

Så här ser det ut i motorummet.  Nu är det dags att lossa alla bultar på metallringen som sitter runt bälgen.

DSC00115

Här är bälgen borta och motorn är tiltad framåt med ett spännband för att kunna få loss det hela.

DSC00117

Ny bälgen monterad och det är bara att montera tillbaka undre delen av drevet.

Lämna ett svar