Byte av roderlager börjar bli aktuellt på våra S26/S27 or och det är inte helt självklart hur man gör detta men här kommer en beskrivning av Jerker Illman.
Nytt lager kan man i Finland få utifrån de gamla på Företaget Magnusson & Stoor i Borgå.
Rätt knep: lossa hela ”stödplattan” för rodret – tre bultar under båten och tre muttrar längst bak i kölsvinet. Trälådsinsatsen bredvid tanken går att lyfta ut och då kan man ligga nere bredvid tanken och hålla om muttrarna med en nyckel eller en hylsnyckel – annars snurrar bultarna bara runt när kompisen lossar dom där ute under kölsvinet. Sedan faller rodret ner och man ser hela plastlagret som går c. 5cm ner i roderröret. Med ett sågblad sågar man upp ett snitt (mot röret) i lagrets sida, varefter man lätt får ut det.
Samtidigt får man bakersta delen av kölsvinet rensat ordentligt.
Den som skall hålla i muttrarna i kölsvinet bör först ta ut trälådinsatsen för att rymmas bredvid bränsletanken:
Den andra lossar bultarna ute under rodrets stödplatta.
Roderaxeln har fallit ner, vi sågade ett snitt i plastlagret och drog ut det:
Eftersom också vi först försökte vrida lite på röret kring axeln…
så satt vi lite Sikaflex runt som stopp för vattenintrång:
Min bekant värmde med varmluftpistol upp metalflänsen för att den kulle utvidga sig lite (det nya teflonlagret var precist tilltaget!)
Sen bankade vi in det nya teflon(?)lagret:
Nya lagret på plats:
Fastän det nya lagret rymdes på axeln när det var löst gick inte axeln lätt upp in i det inbankade lagret… Så vi fick slipa lagrets insida i flera repriser och med en ordentlig domkraft fick vi till slut upp axeln genom det nya lagret. Uff!
Putsar ytan under stödplattan med sandpapper
Sen ner bredvid tanken, Sikaflex kring hålen och kompisen sätter Sikaflex där ute under stödplattan. Sen plattan tillbaka och dra åt bultarna (jag ligger bredvid tanken och håller om muttrarna med en 17 mm hylsnyckel med extra förlängt skaft. STÖN!
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.