Är det någon som har erfarenhet av MD7 ang. motor kokar vi högre varvtal annars är det okej.
Jag har läst att det är mer vanligt när man har sötvattenkylning på dessa motorer.
Är det någon som vet varför det blir så och vad kan man gör åt det ?
Hoppa på svar
MD7
Moderator: Moderator Team
Kylproblem
Av din beskrivning framgår att motorn inte får tillräcklig kylning.
Felet kan ligga på både sjövattensidan och sötvattensidan.
Kontrollera sötvattenkylningen så här: (Martec)
1. Skruva av locket till expansionskärlet.
2. Vrid på startnyckeln (du behöver inte starta). Det ska nu komma en tunn stråle kylvatten om du tittar ner i expansionskärlet. Gör det det fungerar cirkulationspumpen. Kommer det inte något vatten eller bara lite kan du behöva byta pumpen.
3. Montera ur termostaten. Kontrollera den genom att lägga den i en kastrull med vatten som du värmer upp. Innan vattnet börjar koka ser du om termostaten öppnat fullt. ( har du en termometer ska den öppnat fullt vid ca.80 grader). Om felet ligger här är det bara att byta den. Observera att det finns två olika termostater till MD7a, en för sjövattenkylda motorer(60 G) och en för motorer med Martec (75 G).
4. Kontrollera att kylvattenslangarna till värmeväxlaren inte är förväxlade!
5. Kontrollera att inga slangar ligger i kläm.
Kontrollera sjövattenkylningen (Martec)
Ryker det vit rök ur avgasröret när du kör fullt eller är kylvattnet som kommer ut kokhett?
1.Kontrollera impellern.
2. Lossa kylvattenslangen på avgaskröken och be någon hjälpa dig med att köra startmotorn (fäll upp kompresions-spaken så får du bättre snurr)
Det ska komma rikligt med vatten ur slangen. Gör det inte det ligger felet förmodligen i värmeväxlaren.
3 Montera ur värmeväxlaren och lossa locket på undersidan och gör rent. Montera på en vattenslang och skölj. Montera NY packning på locket. Byt ev.zinkanoden.
Är värmeväxlaren i dåligt skick eller att du inte får ut all goja rekommenderar jag att du lämnar in den till en Bilkylspecialist som kokar rent den i syra. (det blir billigare än att köpa ny på Volvo Penta).
Om du har behövt göra allt detta innan du hittat felet skulle jag passa på och byta kylslangarna och kolla vacumventilen när ändå allt är nerplockat. Och som jag nämnde ovan; Kolla att du monterar sötvattenslangarna rätt på värmeväxlaren.
Lycka till
Felet kan ligga på både sjövattensidan och sötvattensidan.
Kontrollera sötvattenkylningen så här: (Martec)
1. Skruva av locket till expansionskärlet.
2. Vrid på startnyckeln (du behöver inte starta). Det ska nu komma en tunn stråle kylvatten om du tittar ner i expansionskärlet. Gör det det fungerar cirkulationspumpen. Kommer det inte något vatten eller bara lite kan du behöva byta pumpen.
3. Montera ur termostaten. Kontrollera den genom att lägga den i en kastrull med vatten som du värmer upp. Innan vattnet börjar koka ser du om termostaten öppnat fullt. ( har du en termometer ska den öppnat fullt vid ca.80 grader). Om felet ligger här är det bara att byta den. Observera att det finns två olika termostater till MD7a, en för sjövattenkylda motorer(60 G) och en för motorer med Martec (75 G).
4. Kontrollera att kylvattenslangarna till värmeväxlaren inte är förväxlade!
5. Kontrollera att inga slangar ligger i kläm.
Kontrollera sjövattenkylningen (Martec)
Ryker det vit rök ur avgasröret när du kör fullt eller är kylvattnet som kommer ut kokhett?
1.Kontrollera impellern.
2. Lossa kylvattenslangen på avgaskröken och be någon hjälpa dig med att köra startmotorn (fäll upp kompresions-spaken så får du bättre snurr)
Det ska komma rikligt med vatten ur slangen. Gör det inte det ligger felet förmodligen i värmeväxlaren.
3 Montera ur värmeväxlaren och lossa locket på undersidan och gör rent. Montera på en vattenslang och skölj. Montera NY packning på locket. Byt ev.zinkanoden.
Är värmeväxlaren i dåligt skick eller att du inte får ut all goja rekommenderar jag att du lämnar in den till en Bilkylspecialist som kokar rent den i syra. (det blir billigare än att köpa ny på Volvo Penta).
Om du har behövt göra allt detta innan du hittat felet skulle jag passa på och byta kylslangarna och kolla vacumventilen när ändå allt är nerplockat. Och som jag nämnde ovan; Kolla att du monterar sötvattenslangarna rätt på värmeväxlaren.
Lycka till
Göran
Kylning
Tack för tipset!
Info:
förra ägaren tog ur motorn för översyn och med topplyft mm. hos ett varv och bytte ut sötvattenkyningen till en ny för att motorn hadde kokat -05 mm.
Frågor:
Om spridarna är fel instälda kan detta på verka motorn ang. kylning?
En del säger att man inte ska varva mer än 1500-1800 på gamla motorer?
Info:
förra ägaren tog ur motorn för översyn och med topplyft mm. hos ett varv och bytte ut sötvattenkyningen till en ny för att motorn hadde kokat -05 mm.
Frågor:
Om spridarna är fel instälda kan detta på verka motorn ang. kylning?
En del säger att man inte ska varva mer än 1500-1800 på gamla motorer?
Spridarna skall normalt inte påverka kylningen.
Inställningen av spridare avser öppningstryck och spridningsvinkel. Spridarna kollas enklast genom att ta dom till en dieselverkstad (lastbilsverkstäder är generellt billigare än båt) och låta provtrycka dom. Jag brukar låta provtrycka mina vart tredje år i förebyggande syfte.
Oavsett om motorn är gammal eller ny ska du kunna ta ut den effekt tillverkaren angett, om den är fullservad och i gott skick. För MD7a är maximalt varvtal 2.600 v/min. För att livslängden på en motor inte ska förkortas bör du inte ta ut mer än 85% av max effekt kontinuerligt, vilket innebär 2.200 v/min. Det vill säga att du ska kunna köra i evighet med 2.200v/min men kan under en kortare tid köra fullt utan att motorn tar skada. Vad kortare tid innebär beror på vem du frågar. (Min slutsats - ingen vet). Varvtalet påverkas även av propellerval och bottenbeväxtning.
Rent praktiskt låter du motorn gå för fullt en någorlunda lugn dag, noterar fart och varvtal, minska varvtalet med 300-400 v/min och notera farten. Märker du senare under säsongen att farten vid detta varvtal minskat, beror det troligen på beväxtning.
Sammanfattningsvis tror jag inte att kylproblemen ligger på spridarna utan någonstans i kedjan jag tidigare beskrivit. Det finns ytterligare två hypotetiska felkällor även om dom är långsökta.
1. Korrosionsskada i avgaskröken så att kylvattnet inte får fritt flöde.
2. Något skräp i drevets kylvattenkanal med samma resultat.
Båda skulle resultera i onormalt varmt kylvatten från avgasröret.
Inställningen av spridare avser öppningstryck och spridningsvinkel. Spridarna kollas enklast genom att ta dom till en dieselverkstad (lastbilsverkstäder är generellt billigare än båt) och låta provtrycka dom. Jag brukar låta provtrycka mina vart tredje år i förebyggande syfte.
Oavsett om motorn är gammal eller ny ska du kunna ta ut den effekt tillverkaren angett, om den är fullservad och i gott skick. För MD7a är maximalt varvtal 2.600 v/min. För att livslängden på en motor inte ska förkortas bör du inte ta ut mer än 85% av max effekt kontinuerligt, vilket innebär 2.200 v/min. Det vill säga att du ska kunna köra i evighet med 2.200v/min men kan under en kortare tid köra fullt utan att motorn tar skada. Vad kortare tid innebär beror på vem du frågar. (Min slutsats - ingen vet). Varvtalet påverkas även av propellerval och bottenbeväxtning.
Rent praktiskt låter du motorn gå för fullt en någorlunda lugn dag, noterar fart och varvtal, minska varvtalet med 300-400 v/min och notera farten. Märker du senare under säsongen att farten vid detta varvtal minskat, beror det troligen på beväxtning.
Sammanfattningsvis tror jag inte att kylproblemen ligger på spridarna utan någonstans i kedjan jag tidigare beskrivit. Det finns ytterligare två hypotetiska felkällor även om dom är långsökta.
1. Korrosionsskada i avgaskröken så att kylvattnet inte får fritt flöde.
2. Något skräp i drevets kylvattenkanal med samma resultat.
Båda skulle resultera i onormalt varmt kylvatten från avgasröret.
Göran
Hur går det med kokningen?
Hej.
Hoppas att du kom till rätta med dina överhettningsproblem i somras. Skulle så dock inte vara fallet så kolla upp impellern. Själv hade jag samma problem speciellt när det var varmt och skönt i vattnet och när jag tog ut min impeller så hade den vinge som varit invikt hela vintern stannat i detta läge. Den gjorde följaktligen ingen som helst nytta och impellern kunde inte jobba med full kapacitet. Numera tar jag därför alltid bort impellern över vintern och förvarar den i en plastpåse. Kanske är detta även ditt problem?
Ha de. Lennart.
Hej du!
Jodå efter tre kokningar så ble det bra!
sen har det funkat perfekt!
jag tror att det var en luftficka i limpan som kokade bort, det går ju inte att av lufta eller så har man monterat sötvatten delen fel så det kan bli luftficka i limpan,ska kolla detta i vår.
impelern kommer jag att byta i vår!
Tack för intresset Peter/webmaster
Hoppas att du kom till rätta med dina överhettningsproblem i somras. Skulle så dock inte vara fallet så kolla upp impellern. Själv hade jag samma problem speciellt när det var varmt och skönt i vattnet och när jag tog ut min impeller så hade den vinge som varit invikt hela vintern stannat i detta läge. Den gjorde följaktligen ingen som helst nytta och impellern kunde inte jobba med full kapacitet. Numera tar jag därför alltid bort impellern över vintern och förvarar den i en plastpåse. Kanske är detta även ditt problem?
Ha de. Lennart.
Hej du!
Jodå efter tre kokningar så ble det bra!
sen har det funkat perfekt!
jag tror att det var en luftficka i limpan som kokade bort, det går ju inte att av lufta eller så har man monterat sötvatten delen fel så det kan bli luftficka i limpan,ska kolla detta i vår.
impelern kommer jag att byta i vår!
Tack för intresset Peter/webmaster