Sundwind 20????
Moderator: Moderator Team
Sundwind 20????
Hej!<br><br>Jag har sålt min Albin 78 och letar efter en mindrebåt. Valet står mellan Sunwind 20 och Triss Norlin.<br><br>Vilken sundwind 20 är att föredra, MK1 eller Mk2?<br>Hur skiljer sig årsmodellerna åt? ???<br><br>Finns det någon bra sida på internet där det finns bilder på inredning/sittbrunn mm?<br><br>Vad bör man betala för ett välvårdat exemplar med utombordare?<br><br>Är det något som man bör kolla lite extra när man inspekterar båten/har den några svagheter?<br><br>Mvh<br>Jimmy
Re: Sundwind 20????
OJ så många frågor om 20:an! Â ;D<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Valet står mellan Sunwind 20 och Triss Norlin.[/quote]Well... jag vet inte heller mycket om Triss Norlin, men är inte det en båt i annan storleksklass än SW20? Alltså samma storlek som Stortrissen? ... [i:3iuq7gvy]och då vet ju jag vad jag skulle välja.... Â [/i:3iuq7gvy]<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Hur skiljer sig årsmodellerna åt? ???[/quote]Jag förutsätter att du varit på [url=http://www.thyrett.se/SunwindKlubben/me ... l:3iuq7gvy][b:3iuq7gvy]ägarsidan[/b:3iuq7gvy][/url:3iuq7gvy] och tittat, kolla t.ex in Berta som är en Mk1:a och jag har ju själv lagt ut en hel del bilder på min Mk2:a. Förutom den självklara skillnaden (överbyggnaden) mellan 1 o 2 är det inte mycket som skiljer faktiskt. Utrymmet under däck naturligtvis (som Espen också påpekade). Skrov och undervattenskropp är precis samma (om man inte hittar en riktigt gammal Mk1:a - den hade faktiskt andra propotioner mellan köl o roder än senare modeller)<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Finns det någon bra sida på internet där det finns bilder på inredning/sittbrunn mm?[/quote]Jag vill inte vara chavounistiskt.... [url=http://www.thyrett.se/Aria:3iuq7gvy][b:3iuq7gvy]men det gör det faktiskt[/b:3iuq7gvy][/url:3iuq7gvy] Â ;D<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Är det något som man bör kolla lite extra när man inspekterar båten/har den några svagheter?[/quote]Ärligt talat kommer jag inte på någonting som är generellt dåligt .... kolla över och försök få en känsla av om båten har varit välhållen av sina ägare, [i:3iuq7gvy]jag tror att många SW20 (liksom alla båtar i den pris- och storleksklassen) far mest illa av ickeskötsel och mindre av inbyggda svagheter[/i:3iuq7gvy]. Â ::)<br>Glöm inte kolla riggen... att allt verkar helt och inte allt för slitna fall mm. Visst litet glapp i hjärtstocken kan man leva med, men det får ju inte vara för stort!<br><br>Lycka till Jimmy... och kom gärna tillbaka med fler frågor. Jag kan ju prata om detta (Sunwind 20!) länge.... Â ;D
- Andreas
Administratör, Sunwindklubben.se
Administratör, Sunwindklubben.se