Gippade ( iofs i 15 m/s) och då sa det pang, och vanterna slackade. Mastfoten hade flyttat sig ca 20 cm till styrbord och stod nu på däcket vid sidan om förhöjningen där den stått tidigare.
På 30an sitter det en bockad plåt under själva mastfoten där alla block för fall etc fästs. Mastfoten är skruvad genom denna plåtbit och i däcket. Nu visade det sig att skruvarna är väldigt korta och det ser ut som om mastfoten satt fast nästan enbart med sikaflex :-/
Jag undrar om nån annan haft samma problem ?
Mastfoten lossnade från däck på min Sunwind 30 !
Moderator: Moderator Team
Re: Mastfoten lossnade från däck på min Sunwind 30 !
Nej det har jag lyckligtvis inte råkat ut för.
Men jag tror att alla sunwindar har den mastfoten du talar om - man kanske ska kolla ut skruvförbanden genom foten
Men jag tror att alla sunwindar har den mastfoten du talar om - man kanske ska kolla ut skruvförbanden genom foten
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Min Sunwind 27 verkar ha samma konstruktion på mastfoten. En så länge sitter den kvar men för att vara på den säkra sidan så får det bli ett projekt till nästa vårrustning att loss på mastfoten och kolla läget om inte annat för att täta om skruvar.
/Mikael
/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Webmaster sunwindklubben.se
Jag glömde att uppdatera tidigare : det visade sej att skruvarna hade gått tvärt av allihop, inte lossnat från däck som jag först trodde !
Jag bytte till grövre skruvar i syrafast stål och så satte jag dit 6 stk istället för 4 som dom var original.
Jag bytte till grövre skruvar i syrafast stål och så satte jag dit 6 stk istället för 4 som dom var original.
WOW ... vad hände egentligen Det måste ju vart en himla slänggippMagic wrote:...det visade sej att skruvarna hade gått tvärt av ...
Att sjuva av 4 skruvar på det viset kräver ju avsevärd kraft.
Du kanske hade tur som har masten kvar överhuvudtaget
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Gippen var nog ganska normal, det blåste i.o.f.s 15 m/s och vi körde med full stor . . .
Det ser ut som om iallafall några av skruvarna gått av redan tidigare,den sista rök vid gippen.
Visst hade vi tur att masten överhuvudftaget stod kvar, räddningen var i själva verket alla fall, kick, rev-linor etc som går via mastfoten och snett bakåt på båda sidorna, dom höll mastfoten kvar på däck :-/
Det ser ut som om iallafall några av skruvarna gått av redan tidigare,den sista rök vid gippen.
Visst hade vi tur att masten överhuvudftaget stod kvar, räddningen var i själva verket alla fall, kick, rev-linor etc som går via mastfoten och snett bakåt på båda sidorna, dom höll mastfoten kvar på däck :-/