Batteriet bredvid bensindunken?

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
Turbo123
Posts: 6
Joined: Sat 04 Nov 2006, 11:57
Location: Borås
Contact:

Batteriet bredvid bensindunken?

Post by Turbo123 »

I min nyköpta Sunwind 20 finns batteriet under trappan i ruffen. Precis jämte batteriet finns en stor nyare bensindunk i plast med slang till motorn.

Det jag tänker på är om bensindunkens placering som standard ska vara ståendes på golvet jämte batterit.

Sen undrar jag också om det är särskillt säkert. Jag menar att det kan ju komma gnistor från batteriet...
Sunwind 20
www.kraner.se
Olle

Post by Olle »

Jag vet precis vad du menar...
Själv har jag en mototrbädd till en liten VP under trappan. Någon inombordare har jag dock inte så att jag har tanken till till utombordaren där. Batteriet har sin orginalplats bredvid motorbädden och gasflaskan alldlels bredvid batteriet. På andra sidan tanken sitter elcentralen med alla sina kontakter och säkringar.... Visst låter det som en "lättsmälld" kombination :roll:, men jag vet heller inte vad jag ska göra åt det.

Batteriet är nu flyttat fram till förpiken, men en liten gasläcka i kombination med att en säkring går så - blir det INTE bra!!! :shock:
User avatar
Turbo123
Posts: 6
Joined: Sat 04 Nov 2006, 11:57
Location: Borås
Contact:

Post by Turbo123 »

Nu har ju jag inga gasflaskor, utan jag kör med spritkök som ska används utanför båten.

Men kan det alltså vara idé att flytta på batteri till förpiken då? Eller finns det en annan möjlig placering för bensindunken?
Sunwind 20
www.kraner.se
Olle

Post by Olle »

Ja det tycker jag, att fytta fram batteriet var bra, inte minst ur viktfördelningssynpunkt. Och det var nu inte hela vägen framma i förpiken... utan i stuvluckan framför bordet (om du förstår hur jag menar).

Och jag satte bensintanken på motorbädden under trappan av viktfördelningsskäl också. Före det hade jag dunken i en av bänkkistorna i sittbrunnen, fördelen med det var ju att det var kortare slangar och att bensinen var "utomhus" så att säga.
User avatar
Turbo123
Posts: 6
Joined: Sat 04 Nov 2006, 11:57
Location: Borås
Contact:

Post by Turbo123 »

Ja det känns bättre att ha bensinen "utomhus" :)
Sunwind 20
www.kraner.se
User avatar
Turbo123
Posts: 6
Joined: Sat 04 Nov 2006, 11:57
Location: Borås
Contact:

Post by Turbo123 »

Har forskat vidare i detta och ett problem är ju att alla stuvutrymmen i sittbrunnen är luftförbundna med ruffen.

Frågan är då vart man ska placera bensintanken för att vara säker på att inte få bensinångor i ruffen, samt att jag vill slippa kombinationen bensinångor och två batterier som kan ge gnistor.

Mitt bästa förslag nu är att skaffa en mindre trycktank, på 10 liter, som jag ställer på golvet längst bak i sittbrunnen.

Sen har jag en idé till om att hänga tanken i räcket i aktern i en sådan väska jag har ankaret i.
Sunwind 20
www.kraner.se
Post Reply