Roder

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
ingemarb
Posts: 3
Joined: Mon 03 Jul 2006, 20:28
Location: Mölndal

Roder

Post by ingemarb »

Hej,
Jag har nyligen köpt en SW29. Vid besiktningen så fick rodret anmärkning, så det måste jag montera av och laga det i vinter. Vad jag förstått så måste båten lyftas ”högt” för att man skall få ut rodret!? Det kan alltså bara ske vid höstupptagningen. Finns det något annat sätt?

- Tacksam för tips om hur rodret demonteras under vattenlinjen, brukar det sitta hårt? Några speciella verktyg som behövs? (Vid rorkulten verkar demonteringen ganska lätt.)

- Tips var man kan få rodret lagat.

Vad jag har hört så finns det ett inplastat stålskelett i rodret. Med tiden släpper plasten från stålet och det tränger in vatten. En fundering är att göra ett nytt roder av en rostfri plåt. Det borde vara hållbarare och enklare att besiktiga.
- Någon som har erfarenhet?
- Påverkas vattendynamiken märkbart om man har en plan plåt utan tjockleksprofil?
- Skall man plasta en profil som inte är lastbärande utanpå plåten för att få en tjockleksprofil?
- Någon risk för galvaniska strömmar i båten?

Med vänlig hälsning
Ingemar
Olle

Post by Olle »

Hej, grattis till din nya båt! :)
Jag har själv ingen alls erfarenhet av just SW29 och hur rodret sitter på just den båten, men det verkar rimligt att man får lyfta häcken lite högre för att få ut hjärtstocken. De nedre fästena är nog inte svåra men man får ev hacka bort lite plast runt själva beslagen, i värsta fall kanske tom helt hacka bort beslagen från skäddan.
Rodret är ju en ganska vikitg del av båten och det har en hel del med båtens egenskaper att göra. Jag är ganska övertygad om att båten blir en hel del sämre med en rak plåtbit i vattnet.
Rodret ingår ju tillsammans med kölen i båten lateralplan och dess hydrodynamiska egenskaper är direkt avgörande för hur båten kan seglas mot vinden. Kölen och rodret ska ju s.a.s lyfta båten mot vinden för att förhindra avdrift. Dessutom är det ju extra viktigt för hur just rodret är utformat då det ska arbeta med olika vinklar mot det förbiströmmande vattnet!
Så att, alla försök att göra ett "enkelt" roder kan nog bara göra dej besviken!!
Det är nog inte för inget som ett nytt roder till t.ex en Comfortina kostar mellan 25 och 30 tusen kronor!. Det är viktigt att det är symmetriskt, att det har en god hydrodynamisk form och att det är stabilt, dvs inte svajar eller nyper i lagringarna.

Vad är det för anmärkningar du har fått på rodret? Det är nog tämligen normalt att det finna vatten i rodret. Jag själv borrar små hål i mitt roder över vintern för att undvika frostsprängningar... Det kommer ut en hel del vatten varje höst men jag har inte märkt några försvagningar... än i alla fall. Det visserligen bara en 20-fotare så påfrestningarna är ju betydligt mindre än i din båt! :roll:
Beroende på vilka fel du har på rodret så behöver det inte bli så himla dyrt att laga tror jag. Hjälp att plasta borde du kunna få hos någon mindre plastverkstad i närheten av där du har din båt

Ett vanligt sätt att göra roder är att göra som du ju själv antyder: två till fyra "tenar" svetsas fast i hjärtstocken. Dessa riktas bakåt, uppåt och neråt. På detta 'skelett' plastas sedan profilen upp för att få rätt form. Bäst (och dyrast) är ju att plasta ett helt roder, men det är vanligt att man gör två halvor som sedan plastas ihop, Det är därför det är så vanligt med vatten i roder - det tränger in mellan halvorna och bildar is på vinterns om sakta spränger isär halvorna
Galvaniska strömmar borde inte vara något problem, hjärtstock och tenar ska ju vara propellerstål (DYRT) men detta har ju ingen galvanisk kontakt med annat ledande material i båten.
ingemarb
Posts: 3
Joined: Mon 03 Jul 2006, 20:28
Location: Mölndal

Post by ingemarb »

Tack för ett snabbt svar.

Enligt besiktningsmannen så har glasfiber börjat släppa från stålskelettet. Det knakar när man vrider hårt. Det finns borrade hål längst ner i rodret, där rinner det ut vatten. Dessutom rinner det ut vatten ur rodret vid den bussningen som är under vattnet. Där droppade det vatten i flera dagar när båten stod på land. I övre delen finns även en spricka parallellt med hjärtstocken.

Glasfiber verkar vara mättat med vatten, och har troligen frusit tidigare vintrar. Går tydligen inte att få torrt.

Det kanske håller någon säsong till, men jag vill inte råka ut för roderhaveri.

Det är dessutom glapp i bussningarna, så dessa bör bytas.

Jag har hört priser på 10 - 20 kkr för att renovera rodret, och då vill man att det skall hålla länge.

MVH
Ingemar
Solveig Lindblad
Posts: 4
Joined: Mon 26 Mar 2007, 18:03

Nytt roder

Post by Solveig Lindblad »

Hej!
vi är på gång att köpa en Sunwind 29 och enl. besiktningsmannen som tittade på henne behöver vi byta roder. Det har tidigare varit lagat, p.g.a frostsprängning, så det är ingen ide att laga det igen...Vart vände du dig för att laga ditt roder? Gör de även nya? Vi bor i Göteborg, men har båt på Tjörn. Tacksam för snabbt svar!

MVH

Solveig Lindblad
Post Reply