Hur många knop skall en sw27 med MD5c göra?

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
520
Posts: 15
Joined: Fri 16 Jun 2006, 09:35
Location: Torslanda

Hur många knop skall en sw27 med MD5c göra?

Post by 520 »

Hej

Köpte en sw27:a i våras och har nu varit ute på semester. I Lysekil träffade jag en trevlig norrman (som kanske är medlem här?) som även han har en 27:a. Efter ett tag kom vi in på motorsnack och ungefär vilken marschfart motorn kan ha. Jag har läst i manualen till motorn att den skulle göra 6 knop och frågade vad hans gjorde utan att spy ut för mycket svart rök, svartet blev mellan 5-6 knop beroende på sjön.

Min gör bara max 5 knop innan den svarta röken kommer och den börjar låta som ett slagverk. Båda har foldingpropeller, storleken har jag dock ingen koll på.

Nu frågar jag er.... vilken hastiget kommer ni upp i ungefär?
Bör jag kolla något med motorn då den verkar gå långsammare än de två jag rådfrågat?

//Jonas
webmaster
Posts: 46
Joined: Sun 26 Feb 2006, 19:21
Location: Karlstad, Sweden
Contact:

Post by webmaster »

Ja det beror på hur mycket last, sjö, hur rent skrovet är, motorn och vad du har att mäta farten med.
man ska inte beasta motorn, men 4.5 - 5,5 knop.

MVH Webmaster
RBS
Posts: 9
Joined: Tue 02 May 2006, 09:14
Location: Gråbo

Post by RBS »

Hej

Vi har en 27a men en MD5C och kommer upp i ca 6,5 kn vid fullgas/3000-3100 varv, Havet lungt och lite vind/små vågor. vi har en fast 2-bladig prop.

Hon körs normalt med ca 2400-2500 varv och gör ca 5-5,5 kn, där trivs motorn som bäst.

Vid ett tillfälle i sommras så ville inte motorn varva som förr(liknande din beskrivning med svart rök), vid hamn så dök jag ned- en massa trådaktigt sjögräs som fastnat mellen propeller och drev därav fartminskningen, när det var borta så var ok igen.

Kolla propellern så inget har fastnat, eller havstulpaner som bromsar.
RBS
Post Reply