Akterrevning, hur skall det sitta?

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
520
Posts: 15
Joined: Fri 16 Jun 2006, 09:35
Location: Torslanda

Akterrevning, hur skall det sitta?

Post by 520 »

Hej

Jag har problem med mitt akterrev, jag kan nämligen inte få det att slaka utan att uthalet påverkas. Som ni vet så är dessa båda sammankopplade i bommen med bara en tamp neddragen till sittbrunnen.

Se bild på hur det brukar se ut:
Image


Tacksam för förslag på hur jag kan göra för att lösa detta...

mvh
Jonas[/img]
Olle

Post by Olle »

Va?
Kan man koppla ihop REV och UTHAL?
Hur ser det ut?

Jag har ju sett hur man kopplar ihop främre och bakre rev...men inte detta
/Olle
Kenneth
Posts: 1
Joined: Mon 24 Jul 2006, 17:38

Post by Kenneth »

Koppla isär dom och drag ner en extra tamp till sittbrunnen eller fäst revtampen på bommen om du inte vill ha ner fler tampar i sittbrunnen
Kenneth
User avatar
520
Posts: 15
Joined: Fri 16 Jun 2006, 09:35
Location: Torslanda

Re: Akterrevning, hur skall det sitta?

Post by 520 »

Olle: jag vet inte riktigt hur det ser ut eftersom det är inne i bommen.

Jag funderar på om jag kan göra en åtta där revet kommer ut ur bommen, på så sätt borde den stoppa så revet inte åker in när jag spänner uthalet. Dessutom borde jag ha kvar möjligheten att kunna reva, vilken faktiskt är lite trevligt att kunna ibland. Tror ni det är möjligt att låsa revet på det sättet ???

Jag har märkt att vid 10m/s är det dags för revning på den här båten...

mvh Jonas
Jebe
Posts: 1
Joined: Thu 28 Sep 2006, 09:18

Uthal + rev

Post by Jebe »

Hej

Om du inte någonstans fått svar på din fråga så fungerar i varje fall mitt motsvarande system på följande sätt (på en SW 35a):

Vid sidan (mastsidan) av det hål där revlinan kommer ut ur bommen ligger en clamcleat. Då revlinan sitter i clamcleaten fungerar uthalet, då den lösgörs revet.

Jag är inte särskilt förtjust i systemet eftersom man först måste slacka på bomuthalet för att få lös revlinan ur clamcleaten men man har i varje fall en lina mindre.

Hade jag haft en aning om hur en bild bifogas, hade jag gjort det.
Post Reply