Nya fönster till 26:a

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
brunned
Posts: 4
Joined: Mon 20 Mar 2006, 08:49
Location: Lidingö

Nya fönster till 26:a

Post by brunned »

Fönsterna på vår Sundwind 26 läcker och vi vill byta dem. Förra året läste jag inlägg om detta på Forumet men nu hittar jag ingen information. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag vill ha nya fönster med aluminiumram. Båten är en 80:a som jag köpte i somras.
Annika
Olle

Post by Olle »

Jag ska gräva fram inläggen i gamla Forumet som handlade om detta. Vi hade ganska många inlägg just om föntren och läckage vill jag minnas.
Till helgen ska jag kunna ge bättre besked hoppas jag ... :wink:
Olle

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> VInduer på Sunwind 26/2

Post by Olle »

Här kommer några ämnen vi hade uppe i gamla Forumet.
Visserligen tror jag att det snart kommer upp här på nya sidan.... men tills vidare så ... :-) Hoppas det hjälper dej Annika


SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM
Diskussioner >> Allmänt >> VInduer på Sunwind 26/27 (Meddelandet startades av: Anders_S på 14:26)
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: VInduer på Sunwind 26/27
Postat av Anders_S på 14:26
--------------------------------------------------------------------------------
Er det noen som har gode erfaringer med å legge i ny silikon på vinduer til Sunwind. Har hørt at disse kan gå lett i stykker hvis en prøver å ta dem av?
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: VInduer på Sunwind 26/27
Postat av Olle på 22:e sept kl 17:27
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har ju bytt rutorna på min båt och det började just med att jag skulle ta bort och täta om dom gamla. Det gck inte bra.... plasten blir ju spröd med tid och UV-strålar så den bara sprack sönder när jag tog bort dom av båten.
Det är ju nu inte så dyrt att köpa ny acrylplast och borra hål och sätta upp. Man kan ju då helt ta bort den gamla sikaflexen och rengöra och täta om ordentligt.
Jag tror man spar en hel del tid om man INTE försöker spara dom gamla rutorna utan satsar på ny plast från början.

Dessutom, använd sikaflex för sådana tätnings jobb. Det är mycket bättre än silikon.

/Olle
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: VInduer på Sunwind 26/27
Postat av Per Ola på 28:e sept kl 10:55
--------------------------------------------------------------------------------
Utførte denne jobben i fjor sommer. Rutene kom av uten problem.
Hos meg var det brukt en seig tyggegummi lignende masse. Bruktet en brytebla kniv å skar forsiktig rundt inntil det slapp.
Brukt sort sikafles som ny tetingsmasse. Vær nøye med og legg en god hulkil mellom glass og skrog. Var ikke påpasselig nok med dette på det første vinduet og fikk først tettet dette i sommer.

Lykke til.
-------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: VInduer på Sunwind 26/27
Postat av Anders_S på 28:e sept kl 12:35
--------------------------------------------------------------------------------
Takk for det, ble det mye klin med sikaflex rundt vinduet etterpå, eller var det bare å tørke av?
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: VInduer på Sunwind 26/27
Postat av Per Ola på 29:e sept kl 10:11
--------------------------------------------------------------------------------
Sikaflex er no klin, men gjøres dette riktig går det bra.
Legg en maskeringstape ca. 5 mm fra plexigasset. Dette for å få plass til hulkilen. Prøvde med å legge helt inntill på det først vinduet, men dette ble ikke helt tett. Han en blanding med salo og vann klar før du begynner.
Smør gått med sikaflex på skroget der vinduet kommer. Husk å rengør godt for gammel tettningsmasse før du legger på ny. Legg vinduet på og skru til.
Nå tyter sikaflexen ut over maskeringstapen. Fukt opp områder der du ikke ønsker fuge masse med såpeblandingen, fukt fingeren i den samme blandingen og dra ut fugen. Husk å ha filler tigjennelig for å tørke av overflødig masse.
Tapen fjernes når sikaflexen er halvtørr.

Hilsen
Per Ola
--------------------------------------------------------------------------------
Last edited by Olle on Fri 24 Mar 2006, 21:55, edited 1 time in total.
Olle

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> Salongs ventilerna

Post by Olle »

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> Salongs ventilerna
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Salongs ventilerna
Postat av Alicja på 22:17
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Ventilerna på våran Sunwind 29 läcker, vi försökte täta dem men det funkar inte. Troligtvis måste vi byta de helt och hållet. Är det någon som vet var man får tag på nya, bättre sådana?

Alicja och Nils Lindell
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Salongs ventilerna
Postat av Olle på 22:53
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror att man borde kunna få det tätt med bara nya akrylatglas som man skär till efter dom gamla som mall. Med tätmassa och lätt handlag när man skruvar dit dom så borde det kunna bli bra!

Jag själv ville ha lite annat utseende på båten så jag köpte rutor med aluminiumramar som skruvas infrån. Det blev snyggt och tätt men var ganska dyrt (ca 3000 för min lilla 20:a) och inte helt lätt att sätta på.
Se resultatet här.

Jag tycker det har dykt upp en del firmor som för sådana här ventiler nu. På båtmässan i Gbg fanns minst tre st utställare och jag skulle ju tro att det finns ännu fler i Stockholmstrakten och Älvsjömässan
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Salongs ventilerna
Postat av Stig Lundstedt på 26:e feb kl 12:02
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Jag bytte för 6 år sedan ventilerna på min 29:a, jag demonterade de gamla som fick vara mallar för tillverkning av nya. Hos Maxi köpte jag nya skruvar, plasthylsor och tätmassa. Varje ventil är nu fastsatt med endast fyra skruvar, det håller tätt.
mvh
Stig
--------------------------------------------------------------------------------
Last edited by Olle on Fri 24 Mar 2006, 21:59, edited 1 time in total.
Olle

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> Vann kommer inn i min S

Post by Olle »

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> Vann kommer inn i min Sunwind 20!
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Vann kommer inn i min Sunwind 20!
Postat av Espen på 14:57
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo ja...,
når det regner kommer det vann inn i min Sunwind 20. Forrige eier av båten tror det kan være vann som kommer inn gjennom sprayhood-festene. (Sprayhood er ikke montert, og da er det to "hull" på siden av ruffen, der sprayhood'en skal festes). Har noen erfaringer med vannlekkasje her?
Espen

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!
Postat av Olle på 18:53
--------------------------------------------------------------------------------
Jo, jag har faktiskt det. Jag trodde också att det från sprayhood fästet. Jag fick in ganska mycket vatten, framför allt om vinden/regnet låg på bakifrån, babaords bänk kunde vara helt vattenfyld!
Jag letade o letade, det som talade emot sprayhooden var dom hålen där leder in i luckgaraget som ju är dränerat, vattnet borde ju bara rinna ut på utsidan båten.
Sedan visade det sig vara rutan på babords sida som läckte! Nu har jag ju bytt ut rutorna och läckaget har upphört.
SÅ skönt med en tät båt! :D
Jag har ju en Mk2 så det kanske inte alls är så på din båt dock,
TIPS:
Låt någon stå med slang och spruta på lite misstänkta ställen, ligg själv inne i båten och leta efter var det kommer in, Kolla speciellt skarvar, det kan komma in där och sedan rinna under plastmattan och komma fram på annat ställe än det faktiskt kom in i båten.

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!
Postat av Gert Gölin på 23:e juni kl 22:08
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har också problem med läckage vid babords ruta. Men enl. uppgift så hade webmaster Olle tips på en firma som tillhandahöll nya rutor med ramar. Rätt eller fel?

Första åren med min SW20 Mk1 tog båten in vatten under segling, särskilt på kryssen. Jag misstänkte otäthet vid kölbultarna, men de är överplastade och går alltså inte att efterdra. Vid en segling blev det plötsligt väldigt mycket vatten i båten, det strilade in under förpikskojerna, och vi fick ösa läns för att inte gå till botten! Efter upptagning visade sig läckaget komma från hålet efter en sönderostad skruv på stävskenan, precis i vattenlinjen. Efter överplastning av skruvhålet har "Berta" varit helt torr invändigt från sjövatten.

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!
Postat av Olle på 27:e juni kl 20:54
--------------------------------------------------------------------------------
on 06/23/04 kl 22:08:13, Gert Gölin wrote:Jag har också problem med läckage vid babords ruta. Men enl. uppgift så hade webmaster Olle tips på en firma som tillhandahöll nya rutor med ramar. Rätt eller fel?
Rätt! ;D
Firman heter CN Båtrutor och har sin verksamhet på Hönö.
on 06/23/04 kl 22:08:13, Gert Gölin wrote:Efter upptagning visade sig läckaget komma från hålet efter en sönderostad skruv på stävskenan, precis i vattenlinjen. Efter överplastning av skruvhålet har "Berta" varit helt torr invändigt från sjövatten.
Tack för tipset Gert!! ;) Dom skruvarna ska jag defenitivt kolla upp inför nästa säsong! :P
--------------------------------------------------------------------------------
Olle

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> fönster Sunwind 27

Post by Olle »

SUNWINDKLUBBENS gamla FORUM >> fönster Sunwind 27
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: fönster Sunwind 27
Postat av Torben Boldt på 10:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Måste byta fönster på min Sunwind 27. Är det någon som har tips på var man får tag på rutor till båten.

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: fönster Sunwind 27
Postat av RAF på 20:e okt kl 20:39
--------------------------------------------------------------------------------
Bruk din gamle rute til MAL-gå til en butikk som handlar viduer - og problemet blir sikkert løst - viktig å rengjøre godt - bruk evt sicaflex som pakning.
RAF ;)
--------------------------------------------------------------------------------
Post Reply