Jag fick problem med en läckande sjövattenpump. Bytte impellern och packningen på locket i våras,
Vi fick vara två man för att återmontera pumpen.
Nu noterade jag att det läckte från pumpen igen. Det var yttre packboxen som gett upp, Hade nog läckt i många år, köpte båten nyligen så det är första säsongen.
Demonterade pumpen, med stort besvär, bytte packboxar enkelt, försökte återmontera pumpen ensam, det gick bara inte....
Blev förbannad, tänkte en stund och hämtade sedan sticksågen och sågade upp durken i sittbrunnen! Fann en plywoodlåda under den och sågade upp den också.
Försökte krypa ner i hålet, men det var för trångt, sågade upp nån decimeter till och sedan kunde jag sitta på ljuddämparen och montera pumpen.
Fick lossa hållaren för kallstarten men sedan gick det!
Nå, hur få sittbrunnen tät igen?
Jag plastade ihop plywoodbitarna samt durkbitarna med polyester och två lager glasfiberväv och lät härda.
jag sågade till plywoodremsor som jag skruvade på plywoodskivan som överfall och satte på ett enkelt handtag, för framtida bruk.
Den passade perfekt sedan jag rundat hörnorna för att kunna stoppa ner den på längden och sedan vrida den i läge.
Därefter for jag till en rostfri-smed fick tillklippt 4 st 2mm plåtbitar 60 mm breda och i rätt längder för att göra en ram som överfall på durkbiten.
150 spänn!
For hem och svetsade ihop dom, jag råkar ha en TIGsvets sen gammalt, borrade hål, föränkte dem och applicerade ett antal skruvar med mutter och brickor på undersidan, slipade bort halkskyddsmönstret, lade på tätningsmassa och skruvade fast ramen.
På undersidan av ramen, mot durken, limmade jag på siliconlist, med silicon på tub.
Borrade 30 hål för skruv och lade det hela på plats.
Nu kan jag se fram emot att kunna sitta på ljuddämparen och byta impeller eller serva andra, tidigare tämligen oåtkomliga delar av motorn utan större besvär.
Jag hoppas att bifogade bilder talar för sig själv.
Om någon har frågor är ni välkomna, jag finns även på lgspersson@gmail.com
Trångt att komma åt baksidan av motorn
Moderator: Moderator Team
-
- Posts: 46
- Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
Inte så dumt underlättare ju allt arbete på baksidan av motorn, finns väl ett annat alternativ att öppna en lucka i stickkojen men det blir att krypa in ändå.
/Mikael
/Mikael
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
Luckan i stickojen fanns redan men den tillät bara arbete med en arm-hand. Rätt hopplöst, det gick att byta gummibälgen den vägen, men sjöpumpen krävde två man.
Nu är det en sjujäkla skillnad, rekommenderar det, impellern skall ju bytas då och då.
Nu är det en sjujäkla skillnad, rekommenderar det, impellern skall ju bytas då och då.
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
Nu har det regnat rätt skapligt några morgnar.
Båten har inte tagit in vatten, provade att pumpa, men det var torrt, så tydligen har luckan blivit tät!
Båten har inte tagit in vatten, provade att pumpa, men det var torrt, så tydligen har luckan blivit tät!
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
Fortfarande snustorrt i båten.
Det är tätt!!!!
Det är tätt!!!!
-
- Posts: 46
- Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
synd det inte var standard med lucka på Sunwind, onekligen så underlättare det mycket.
Re: Trångt att komma åt baksidan av motorn
Har precis funderat på hur fasiken jag ska komma åt och kontrollera och ev. byta klämringen som verkar se rostig ut bakom motorn. Har krupit ner i stuven på babordssida och ser att någon tidigare sågat upp plywoodlådan på den aktre väggen och sedan satt en ny plywoodskiva för att täcka hålet till motorn. Problemet är ju att komma åt att arbeta under sittbrunnsdurken...kan tänka mig att jag dessutom behöver lite kraft för att lossa klämringen ifall det nu måste göras. Känner mig inte lika händig som TS så får fnula vidare...