När vi köpte vår SW20 stod masten så långt fram som möjligt i mastfoten. Masten var lutad en del bakåt. Tycker att båten är väldigt neutral i roderkänslan. Har därför flyttat bak masten så långt det går men inte lutat den bakåt så mycket. Fortfarande en tämligen neutral känsla i rodret - kommer nog att pröva med att luta masten bakåt mer nästa säsong. Vad har ni gamla SW20 rävar för erfarenheter här
Mvh
SW20 - 213 Seawise
Trimning av riggen SW20
Moderator: Moderator Team
Re: Trimning av riggen SW20
Jaså ... du kan placera masten på olika ställen?
Min mastfot är sån att masten bara kan stå på ett sätt.
Men det är ju riktigt som du säger - en bakåtlutad mast tenderar att göra båten mer lovgirig
Min mastfot är sån att masten bara kan stå på ett sätt.
Men det är ju riktigt som du säger - en bakåtlutad mast tenderar att göra båten mer lovgirig
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Re: Trimning av riggen SW20
Noen som vet om det finnes en tabell for stramming av vant på SW 20?
Sunwind 20
Re: Trimning av riggen SW20
Hej,
Jag har använt Seldéns råd och tips för trimning av riggen. De föreskriver en spänning av vant och stag till 15-20% av brottslasten för wiren. För all 19 trådig wire gäller tydligen att brottslasten ökar med 5% per mm ökad töjning över en vajerlängd på 2 m - oavsett vajerdimension. I praktiken använder jag deras föreslagna "tumstocksmetod". Tejpa upp en 2 m tumstock "hängande" i övre änden, ner mot vajerns ändstycke. spänn för hand så att masten står så rakt som möjligt. Låt nedre ändan av tumstocken sluta ca 5 mm från ändstyckets kant. Mät avståndet "exakt" med skjutmått. Spänn nu på t ex styrbords toppvant så att avståndet från tumstockens nederkant till ändstycket ökar med 1,5 mm. Eftersom ansättningen av riggen behöver bli symmetrisk spänner du nu babordssidans toppvant men låter tumstocken sitta kvar på styrbordssidan. Spänn så att avståndet ökar med ytterligare 1.5 mm. Totalt har nu wirarna spännts 3 mm (en spänning på ena sidan påverkar ju den andra sidan symmetriskt), dvs till 15 % av brottslasten. Kvar finns nu en möjlighet till ytterligare 0,5 mm spänning per sida - en brottslast som inte bör överskridas.
Vartefter man arbetar med riggen märker man hur många varvs spänning som motsvarar en töjning av 1 mm/2 m = en ökning av brotslasten med 5%. Skaffa gärna Seldéns lilla skrift som var gratis, den innehåller mer detaljer om gången beroende på riggtyp (partialrigg, ett svept spridarpar, enkla aktre undervant, mast på däck etc.)
Mvh
Jag har använt Seldéns råd och tips för trimning av riggen. De föreskriver en spänning av vant och stag till 15-20% av brottslasten för wiren. För all 19 trådig wire gäller tydligen att brottslasten ökar med 5% per mm ökad töjning över en vajerlängd på 2 m - oavsett vajerdimension. I praktiken använder jag deras föreslagna "tumstocksmetod". Tejpa upp en 2 m tumstock "hängande" i övre änden, ner mot vajerns ändstycke. spänn för hand så att masten står så rakt som möjligt. Låt nedre ändan av tumstocken sluta ca 5 mm från ändstyckets kant. Mät avståndet "exakt" med skjutmått. Spänn nu på t ex styrbords toppvant så att avståndet från tumstockens nederkant till ändstycket ökar med 1,5 mm. Eftersom ansättningen av riggen behöver bli symmetrisk spänner du nu babordssidans toppvant men låter tumstocken sitta kvar på styrbordssidan. Spänn så att avståndet ökar med ytterligare 1.5 mm. Totalt har nu wirarna spännts 3 mm (en spänning på ena sidan påverkar ju den andra sidan symmetriskt), dvs till 15 % av brottslasten. Kvar finns nu en möjlighet till ytterligare 0,5 mm spänning per sida - en brottslast som inte bör överskridas.
Vartefter man arbetar med riggen märker man hur många varvs spänning som motsvarar en töjning av 1 mm/2 m = en ökning av brotslasten med 5%. Skaffa gärna Seldéns lilla skrift som var gratis, den innehåller mer detaljer om gången beroende på riggtyp (partialrigg, ett svept spridarpar, enkla aktre undervant, mast på däck etc.)
Mvh
Pera
Re: Trimning av riggen SW20
Egentligen frågade du efter en tabell. I Seldén broschyren finns följande värden för wiredimensionerna 4 - 7 mm, kraftigare wire gissar jag att du inte har. Jag tror att vi har 5 mm...
3 mm - brottslast 8 kN
4 mm - brottslast 14 kN
5 mm - brottslast 22 kN
6 mm - brottslast 31 kN
7 mm - brottslast 43 kN
Mvh
3 mm - brottslast 8 kN
4 mm - brottslast 14 kN
5 mm - brottslast 22 kN
6 mm - brottslast 31 kN
7 mm - brottslast 43 kN
Mvh
Pera