Page 1 of 1

Byta generator - MD5B

Posted: Thu 01 Jan 1970, 00:00
by Arne Westerlund
I våras installerade jag kyla - Isotherm Classic Compact 2001 och Isotherm isolerskivor - i min 26/27. Och nya kablar mellan generator och batterier (Skyllermarks). Trots detta hade jag dåligt med ström (märktes redan året innan).<br>Jag köpte då en ny 60A generator på Volvo Penta återförsäljare Micab, Lidingö. <br><br>Här är några tips om du vill göra detsamma, det är nämligen inte bara att byta:<br>-  Remskivan skall flyttas över från den gamla generatorn. Be din återförsäljare göra det - det krävs specialverkyg.<br>-  Generatorn passar inte riktigt . Följande löste det problemet:<br>-  Lossa nedre generatorfästet från motorblocket. Skaffa 5mm längre insexbultar (2 st) och tjocka brickor. Höj fästet ca 5-6 mm med de nya brickorna och drag fast. <br>-  Köp ny 133,5 cm lång drivrem (finns bl a på Mekonomen) <br>-  Montera generatorn och spänn drivremmen.      <br>-  De nya generatorerna har separat skiljerelä. Montera detta på sidovägg i motorrum. Anslut till generator och batterier. Skaffa nya kablar!<br><br>OBS! Vid kallstart orkar motorn knappt dra runt generatorn - den bromsar ca 1 Hk. Dock inga problem vid driftsvarm motor. Det har jag löst så här:<br>-  Den gula laddsensorsladden sitter vid leverans ansluten vid generatorns pluspol men skall enligt monteringsanvisningarna förbindas med förbrukarbatteriets pluspol.<br>-  Skaffa en 2-läges vippkontakt (1 pol in, 2 ut - Elfa). Montera t ex på motorpanelen i sittbrunn. (Använd en ledig blindplugg och borra upp hålet till lagom storlek). <br>-  Lossa och skarva den gula sladden (1,5 mm2). Anslut den till vippkontaktens in-pol. Förbind den ena ut-polen med förbrukarbatteriets pluspol (1). Den andra med flatstiftet på generatorns pluspol (2). <br>-  Starta med kontakten i läge (2). Efter någon minut slå över till läge (1). Det går bra att slå om under gång. Det går också bra att köra i läge (2) hela tiden - men generatorn laddar inte riktigt lika mycket. <br><br>Nu har jag massor av ström. Enligt SXK bör min kylbox - den blev ca 32 l - förbruka ca 17-18 Ah per dygn. Det bör alltså räcka med ca 30 minuter motorgång för att kompensera den förbrukningen.