Det droppar från MD5an
Posted: Sun 16 Aug 2015, 21:40
Jag har en SW 26/80 nr 339.
Inköpt förra sommaren och hade stått på land ett par år.
Martec färskvattenkylning installerad av tidigare ägare.
Maskinen går bra, lite trögstartad, men sedan går den.
Problemet är att det droppar, så sakteliga, vatten, på styrbords sidan, strax innan anslutningen till S-drevet.
Sjövattenpumpen avmonterad och försedd med ny packning och impeller samt pinwings. Den är tät.
Alla slangar är täta.
Ändå är det fuktigt under sjövattenpumpen, färgen är bortflagnad,sedan gammalt, under pumpen samt på styrbordssidan av motorn, längre ner.
Det förefaller som vatten penetrerar metallen och droppar sakta ner.
Hur är detta möjligt?
Finns det kylkanaler i aktersta biten av motorn,innan anslutningen till S-drevet?
Om så är fallet, hur fixar jag det?
Måste jag lyfta fram, och ev. ur motorn, för att fixa?
Fick fylla på färskvattenkylningen i går, skall kolla i morgon mängden som återstår, körde 5 timmar fullgas igår, i tung sjö och kuling framifrån. Gjorde 2 knop som bäst, med sjön på låringen.
Översvämningslarmet gick varje 1,5 timme och det var ca 8 tag på länspumpen så blev det tyst.
Klart är att vatten läcker in i båten, sjövatten eller färskvatten, vet ej.
Har någon haft detta problemet, och löst det, är jag evinnerligen tacksam för förslag.
SW 26, 339 Blues
Göran Persson
Vejbystrand
Inköpt förra sommaren och hade stått på land ett par år.
Martec färskvattenkylning installerad av tidigare ägare.
Maskinen går bra, lite trögstartad, men sedan går den.
Problemet är att det droppar, så sakteliga, vatten, på styrbords sidan, strax innan anslutningen till S-drevet.
Sjövattenpumpen avmonterad och försedd med ny packning och impeller samt pinwings. Den är tät.
Alla slangar är täta.
Ändå är det fuktigt under sjövattenpumpen, färgen är bortflagnad,sedan gammalt, under pumpen samt på styrbordssidan av motorn, längre ner.
Det förefaller som vatten penetrerar metallen och droppar sakta ner.
Hur är detta möjligt?
Finns det kylkanaler i aktersta biten av motorn,innan anslutningen till S-drevet?
Om så är fallet, hur fixar jag det?
Måste jag lyfta fram, och ev. ur motorn, för att fixa?
Fick fylla på färskvattenkylningen i går, skall kolla i morgon mängden som återstår, körde 5 timmar fullgas igår, i tung sjö och kuling framifrån. Gjorde 2 knop som bäst, med sjön på låringen.
Översvämningslarmet gick varje 1,5 timme och det var ca 8 tag på länspumpen så blev det tyst.
Klart är att vatten läcker in i båten, sjövatten eller färskvatten, vet ej.
Har någon haft detta problemet, och löst det, är jag evinnerligen tacksam för förslag.
SW 26, 339 Blues
Göran Persson
Vejbystrand