Page 1 of 1
Byta bälg
Posted: Thu 14 Jul 2011, 20:48
by Micke H
Regnet bara strilar ner och det blåser som sjutton och det är nästan så att höstkänslorna börjar dyka upp och med dem kom jag på att det är dags att byta bälgen till drevet då. Sist gjordes det 2004 och med sju rekommenderade år så är det snart dags. Just att det ska vara med sju års intervall finns det väl någon anledning till, men enligt tidigare ägaren till min båt var datumet på den gamla bälgen 1980 när han bytte, alltså skulle bälgen vara 24 år gammal! och tydligen i nyskick. Man ska nog respektera tidsangivelsen men jag kan inte förneka att jag känner en undran om det är någon som har drabbats av problem med bälgen på sin båt, eller känner någon annan som har haft detta problem. Själv vet jag en på 90-talet som fick styra upp på grund p.g.a. läckage men jag är inte helt säker på att det skulle vara just bälgen. Skulle vara intressant att veta...
Re: Byta bälg
Posted: Tue 19 Jul 2011, 16:47
by mikaelno
När jag bytte min bälg så var den i nyskick, tror att 7 årsintervvalllet är väldigt lågt satt. Jag vet flera som seglar runt med bälgar från 80 talet och det funkar också.
Nu är det ju inget jätte jobb att byta och åtminstone jag tycker det är skönt att veta att man har ok grejor.
Re: Byta bälg
Posted: Tue 19 Jul 2011, 21:46
by Micke H
Jag håller med, det är en så viktig detalj och jag har ju faktiskt ansvaret. Det jag funderar mest över är att det finns två sätt att komma åt bälgen, bara luta motorn framåt eller att lossa allt och dra ut motorn på reglar. Mikael, vilket sätt gjorde du på och vilket sätt tror du är det bästa?
Re: Byta bälg
Posted: Wed 20 Jul 2011, 20:43
by mikaelno
Hej !
Jag lutade fram motorn, finns en beskrivning hur jag gjorde på
http://www.sunwindklubben.se/joomla/ind ... Itemid=101.
Lite trångt är det men full ok. Möjlig nackdel är at det ev skulle vara bra att dela motorn från s-drevet för att kolla axel mm och då måste man dra fram motorn. Men å andra sidan att luta motorn är betydligt enklare.
/Mikael
Re: Byta bälg
Posted: Sun 29 Jul 2012, 18:51
by tksen
Alla drev ramlar inte ur hålet av sig själv. Jag fick göra öppningen ca 1 cm större för att få ner drevet.
Är det någon som vet var man hittar en ny bälg till anständigt pris?
/Thomas
Re: Byta bälg
Posted: Mon 30 Jul 2012, 20:27
by Micke H
Jag var faktiskt ute på nätet och kollade detta tidigare idag, det verkar kosta strax under 3000:- lite varsom, jag tittade iofs bara hos Drevia men jag känner igen detta hutlösa pris från andra ställen också. Jag vet dock inte om det ingår massa andra detaljer men man sväljer några gånger, det är ju inte direkt någon ovanlig produkt och den är gjord av gummi, inte guld.
Re: Byta bälg
Posted: Thu 04 Oct 2012, 15:55
by Micke H
Har funderat vidare på det här med bälgbytet, trots jag inte direkt är överviktig tycker jag det verkar grymt trångt att komma till. En idé jag fått är att göra upp en lucka från stickkojen som både kan användas till detta och kanske även till annat, typ inspektion bakifrån, byte av impeller m.m. Vad tror ni om det. Ganska enkelt att skruva dit och täcka hålet med en teakplatta e. dyl.
Re: Byta bälg
Posted: Mon 08 Oct 2012, 17:16
by mikaelno
Lucka kan kanske vara en bra ide men den måste vara ganska stor om du skall in med armarna och meka.
Tyckte det var ganska ok att meka över motorn när jag bytte bälgen.
Bälgen är ganska dyr men med tanke på att det bara är den som stoppar vatten att komma in så är det inte så mycket att bråka om.
Mikael
Re: Byta bälg
Posted: Wed 12 Aug 2015, 19:13
by Blues
Köpte min båt, en SW 26, 339, sommaren -2014 och tog hem på lastbil. Luckan i stickkojen fanns redan, men borde varit större. Bytte bälg på hösten, tog ner drevet, kräver en insex för momentdragare med kula i ändan, tror det var 8 mm. Fick beställa på Tools för en peng. Fick såga bort nån cm i skrevan för att få ner drevet, tydligen monterat uppifrån. Satte ett spännband mellan lyftöglan och maststöttan och spände. Bakändan på motorn lyfte tillräckligt för att kunna lirka ut järnringen och gummibälgen. Trångt, men det gick! Bälgen lär vara bytt 2006 men den var i gott skick. Järnringen var rostig som fan, borde varit i rostfritt material! Slipade den ren och lackade med Hammarlack.
Återmonterade grejerna utan problem, drog bultarna med momentnyckel. Båten flyter ännu!
MVH
339
Blues
Vejbystrand