Page 1 of 1
Byte av bälg
Posted: Wed 23 May 2007, 19:58
by johan
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att byta bälg på 26:an? Det är så otroligt trångt i motorrummet så alla tips mottages tacksamt. Jag har märkt att båten tar in lite vatten och järnringen som håller bälgen är väldigt rostig så jag antar att det är dags för ett bälgbyte.
Posted: Wed 23 May 2007, 21:35
by Jussi
Hej Johan,
Bytte bälget för några veckor sedan och hittade bl.a. dessa länkar (den sistnämnda är på finska och gäller S120 drevet). Jag lyfte först ut motorn ur båten efterson den renoverades samtidigt. På så vis var också drevet lättare att komma åt.
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... etning.pdf
http://www.markkanen.net/?page=albireo_vetolaite
Mvh,
Jussi
Posted: Fri 19 Oct 2007, 09:05
by BJohan
Jag planerar också att byta bälg på min Sunwind 26. Den är 26 år gammal så det är väl dags nu... Min kylvattenventil på S-drevet läcker lite vatten, så jag planerar att ta ur motor och hela baletten. Jag antar att det är enda sättet?
/Bengt
Posted: Sat 20 Oct 2007, 12:56
by Jussi
Om du har tillgång till en lämplig lyftkran så tycker jag att det blir enklare om du lyfter bort motorn först. Du får på det viset mera arbetsutrymme i motorrummet som är rätt trångt ändå. Jag tycker också att du har större chanser att lyckas bra om du tar hem s-drevet och byter bälgen och kylvattenkranen i lugn och ro. Men om detta inte är möjligt så behöver du inte nödvändigtvis ta ur motorn. I så fall måste du skjuta den framåt minst 5 cm och palla under den så att den står stadigt eller hänga den i en talja som kan kopplas i en tvärgående stadig bräda över ruffluckan. Men det blir trångt som sagt och kräver smidighet och nästan barnmorskans fingerfärdighet
Mvh,
Jussi
Posted: Sun 21 Oct 2007, 20:36
by BJohan
Jag tänkte dra in motorn i båten på träreglar som jag bygger upp i samma nivå som motorfästena. Jag såg en bild på detta på den finska hemsidan som Jussi tipsade om. Sedan tar jag in S-drevet i garaget och reparerar i lugn och ro.
Posted: Sun 18 May 2008, 11:04
by BJohan
Nu är bälgen bytt. Jag tog inte ur motorn, utan hängde den i spännband i en regel över ruffluckan. Drevet kunde jag faktiskt lirka ur nedåt. Jag bytte även vattenkranen till kylvattnet på drevet. Det var gjort på en dag. Nu är det bara att hoppas att allt är tätt.
Posted: Thu 29 May 2008, 19:50
by mikaelno
En liten fråga. Lossade du bara motorn i bakkant i s-drevet eller lossade du de två främre också.
Posted: Fri 27 Jun 2008, 20:27
by BJohan
Jag lossade bara det bakre fästet. Bälgen och kranen verkar tät. Tyvärr läcker det någonstans vid impellern. Jag lade packningsmassa på locket till impellern, så där läcker det inte. Jag vet te f:n var det läcker egentligen.
Nåja, det räcker med att pumpa ur kölsvitet efter 4-5 gångtimmar på motorn.
Re: Byte av bälg
Posted: Mon 10 May 2010, 19:05
by spongebob
Jag bytte precis bälgen samt hela "växellådan" till S-drevet. Det gick att göra det utan att ta ut motorn. Det är som tidigare sagts väldigt trångt, men efter ett tag blir man lite van att sticka in huvudet i motorrummet. Jag lossade bara det aktre motorfästet, alltså det i drevet, och sedan spände jag upp motorn lite med ett spännband som drog mellan motorns lyftögla och mastfoten. På så sätt slapp jag ha spännband i vägen när jag behövde komma åt i motorutrymmet.
Jag bytte även ut de rostiga bultarna som håller metallringen så att det blir lättare nästa gång. Bälgen var aldrig bytt tidigare, men den såg rätt ok ut ändå trots sina trettio år på nacken.
Det svåraste momentet var nog att plocka ut växellådan med motorn på plats. Det var verkligen på håret att det gick utan att montera bort sötvattenskylning eller annat från motorn.
Re: Byte av bälg
Posted: Sat 23 Apr 2011, 17:39
by 520
Bara som ren nyfikenhet, vad kostar en bälg?
Re: Byte av bälg
Posted: Sun 24 Apr 2011, 15:32
by mikaelno
Ca 2700:-, du kan tex kolla på
www.drevia.se
/Mikael