Page 1 of 1

Propeller byte

Posted: Mon 30 Apr 2007, 11:50
by sunwind
Har en folding-propeller på min Sunwind 26 som jag tänkte byta mot en fast propeller.
Orsaken är att jag vill få bättre backnings egenskaper.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet ang. detta?

mvh Mats

Har fast, nöjd

Posted: Sun 10 Jun 2007, 23:44
by sunwind27
Hej

Det satt en fast på min båt när jag köpte den. Tidigare ägaren bytte för något år sedan och berättade för mej att den tidigare var omöjlig att backa med. Nu backar den i alla fall "väldigt" (förhållandevis) bra. Ingen båt med inombodare backar ju toppen men en med folding lär vara svår.

Lars

Posted: Sun 17 Jun 2007, 19:26
by Lasse M
Hejsan!

Har en 26:a med folding och har inga problem att backa. Har precis bytt från Maxi-77 med utombordare och där var det spännande varje gång man la i backen...

Lasse

Posted: Fri 19 Oct 2007, 09:01
by BJohan
Jag har också funderingar på att byta ut foldingpropellern på min Sunwind 26. Den gamla av gjutjärn har bortrostade kuggar och den fäller inte ut sig som den ska. Jag har fått tips om att moderna foldingpropellrar har betydligt bättre driv och även bättre backegenskaper. Stämmer detta? Har någon erfarenhet av propellerbyte?

Vet någon vilken dimension propellern har på en Sunwind 26?

/Bengt

Posted: Sat 20 Oct 2007, 13:37
by Jussi
Original folding propeller har dimension 14 x 6. Volvo har en broschyr "Volvo Penta S-drive propellers" tillgänglig på adressen http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-s ... onengines/ (561 Kbytes).

Mvh,
Jussi

Posted: Sun 21 Oct 2007, 20:27
by BJohan
Mina efterforkningar har givit att det finns både 14x6 och 14x8 propeller beroende på serienr på S-drevet.

Före serienr 1116831 var utväxlingen 1,66:1 och propeller lär vara 14x6.
Efter serienr 111 6831 var utväxlingen 2,15:1 och propeller lär vara 14x8.

Min propeller har ingen märkning, men S-drevet har ett sent serienr med utväxling 2,15:1. Jag bör därmed ha 14x8, eller hur?

Jag tycker dock att det borde vara tvärtom. Med högre utväxling borde propeller ha mindre stigning, eller hur?

Posted: Mon 22 Oct 2007, 08:05
by Jussi
Tillverkaren har en gång i tiden förmodligen anpassat propellerdimensionen både till motorns egenskaper (effekt och vridmoment) och drevets utväxling. Vilken motor har du i din båt ? Enligt broschyren som jag nämnde tidigare, använder man folding propeller med dimension 14 x 6 i MD5A (jag gissar att detta gäller även MD5B). I samband med MD5C, som är en smula kraftigare motor används folding propeller med dimension 14 x 8.

Mvh,
Jussi

Posted: Mon 22 Oct 2007, 18:42
by BJohan
Jag har md5A med den högre utväxlingen 2,15:1. Så de två olika utväxlingarna fungerar med samma propeller?

Posted: Mon 22 Oct 2007, 21:31
by Jussi
Det här blev intressant...

Kan det ändå vara så att din motor är av typen MD5B med motornummer högre än 15000 ? Den tillverkades från 1978 till 1981. Efter lite forskning så ser det nämligen ut som att just MD5B levererades först med 110S med utväxling 1,66:1 och senare med 110S med utväxling 2,15:1 (detta enligt http://nf.broach.se/motorer).

Av någon anledning så beslöt man alltså att öka utväxlingen och därmed sänka antalet varv i propellern (kanske var det bättre hållbarhet man eftersträvade). Om man samtidigt inte hade ökat på stigningen hos propellern så skulle resultatet ha blivit en kraftlös visp.

Mvh,
Jussi

Posted: Tue 23 Oct 2007, 08:32
by BJohan
Jag har nu kollat motornumret och det verkar som om jag faktiskt har md5B och utväxling 2,15:1. Utäxlingen är egentligen en nedväxling vilket gör att propellern snurrar långsammare än med 1,66:1. Nu blir det logiskt att jag ska ha 14x8. Tack för all hjälp!

Posted: Fri 27 Jun 2008, 20:31
by BJohan
Jag har nu bytt till en fast tvåbladig propeller från VP. Det var den billigaste lösningen och den fungerar bra. Nu kan jag bromsa utan att ha hjärtat i halsgropen. :D