Page 1 of 1

Motorbyte Sunwind 26

Posted: Fri 10 Nov 2006, 17:33
by bengase
Jag funderar att byta ut min gamla MD 5 til något nyare. Vill gärna ha lite erfarenheter från dig som bytt. Funderar på att byta till en Solé eller Vetus 16 hästare med adapter till mitt 110 drev.
Om någon har gjort detta så hör av er.

Mvh
Bengt

motor-bytte

Posted: Fri 24 Nov 2006, 13:43
by jardark
Hei jeg har skiftet ut MD5-en med en Sole 17 mini (16HK)på min Sunwind 26. Beholdt Volvo seildrevet, eksossystemet og dieseltank.

Følgende tilpasninger måtte gjøres.

1) Festebraketter, måte bruke alternative festepunkter på motor som medførte at orginalt oljefilter ikke kunne brukes, sitter nå et mindre oljefilter fra Vetus på den.
2) Måtte fore ut motorluke med ca 5 cm. (Den nye motor stikker ca 5-10 cm lengre fremover i båten en Volvoen). Det medførte at trappa ned til ruffen ikke passet (kom for langt ut i rommet). Jeg fjernet trappen og har laget 2 faste trinn på motorluken og ett trinn på styrbord køye. Kan ta et bilde neste gang jeg er i båten dersom det er interessant.
3) Brukte først orginalt kjølevannsinntak gjennom seildrev, men dette gikk tett av alger og har derfor tatt i bruk en skroggjennomføring fra en gammel saltvanns-vaske-pumpe. Mulig orginalt kjølevannsinntak gjennom drevet blir litt trangt til denne motoroen som jo er en god del større enn orginalen??????
4) Pass på at det blir montert grovfilter på kjølevannsinntaket, min installatør fjernet det orginale sammen med Volvoen, og monterte ikke noe nytt da det antageliog ikke fulgte et slikt med Sole-motoren.
5) Det måtte monteres en diesel overløps-slange fra motoren til dieseltank (vet ikke om dette eksisterte på Volvoen, men installatøren min laget et nytt slikt.)
6) Jeg la på noen hundrelapper og fikk med turteller (varvteller?) slik at jeg kan følge med motorens hastighet - da blir det lettere å få gjort evt. justeringer av propell/skifte av propell el.l. Dette var ikke inkludert i standard pris.


---------

Har nå brukt Solemotoren 3 sesonger og har følgende erfaringer:

3600 omdreininger er for mye til 110S drevet dersom dette er gearet 1,66:1 - skulle hatt den varianten som har gearing 2:1. Dette medfører at det er vanskelig å få opp nok turtall. Jeg har brutalt saget av propellbladene på den orginale toblads foldepropellen (14X6) slik at denne nå bare er ca. 12x6. NB! Pass på å veie propellbladene slik at du ikke får kast på propellaksling (Jeg brukte fruktvekta på nærmeste mat-butikk - skulle sett kassadamens øyne da jeg la på de ny-polerte messing propellbladene og spurte om vekta!)

Jeg får likevel ikke motoren noe særlig over 3200 og da må den være nyvasket og uten last. Vanligvis kjører jeg den på 2200-2800, og da går den max 5 knop. Alt dette visste min installatør lite om, selv om han var offisiell Sole-agent.

Har ikke brukt den på vinter, men erfarte at både denne høsten og forrige høst da jeg skulle starte opp for motorkonservering (ca. 5 grader)så "rapte" starter og ville ikke slå inn. Litt "rugging" på svinghjulet og med nytt forsøk så kom den igang.

For øvrig går den utmerket og bruker ca. 2 liter diesel per time ved 2500 omdr. og 5 knop.

Alt i alt en utmerket investering som har gitt oss mye glede og sikkerhet ved ikke å ha en motor som stadig kan fuske.


LYKKE til med evt. motorskifte og ta gjerne kontakt for flere spørsmål.

Hilsen Jardar