Nya segel Sunwind 27

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Nya segel Sunwind 27

Post by mikaelno »

Är på gång att byta ut segel på min Sunwind 27,

Storen har jag tänk att köra i Dacron, lösfotat och med två fulllängds lattor.

Rullgenuan funderar jag på att gå på laminat då seglet tydligen skall få längre livslängd pga skärningen av duken. Buk-kompensering är väl också givet.
Jag har en plastimorulle som sitter högt som jag funderar att sänka genom att byta förstaget och ta bort vantskruven och på sätt få ner rullen ca 10 cm till.

Någon på forumet som har några bra tips/synpunkter ?
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Post by mikaelno »

Inte så många svar här men nu är jag bestämt mig.

Det blir nya segel från oceansails.

Storsegel Dacron med 2 fulllattor och 2 rev och lösfotat
Genau i laminat triradial men forfarande vitt med bukkompensator.

Köper kapell till rullgenuan istället för uv skydd. Har maxar Genuan så jag skall byta förstag och sänka ner plastimo rullen som jag tycker sitter väl högt.

Skall bli kul till våren att få segla med nya segel.
zekew
Posts: 6
Joined: Thu 15 May 2008, 18:59

Post by zekew »

lite nyfiken, vad fick du ge för dem?
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Post by mikaelno »

23 tusen inklusive kapell till genuan.
zekew
Posts: 6
Joined: Thu 15 May 2008, 18:59

Post by zekew »

helt ok pris.. Är du nöjd med dem?
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Post by mikaelno »

Hur segeln är får jag se till våren först. Har precis beställt och leverans blir efter upptagningen.
Segelnn sys i Polen men Ocean sails har en lokal kontakt så jag har fått segeln uppmätta och anpassade efter båten.
zekew
Posts: 6
Joined: Thu 15 May 2008, 18:59

Post by zekew »

ok.. är på väg att beställa nya jag med så jag kollar runt lite .. man vill ju ge så lite som möjligt med bästa möjliga kvalitet:)
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Post by mikaelno »

Eftersom jag valde triradial/laminat i genuan är den dyrare. Det går att få billigare med Dacron.

När jag kollade priser på nätet så var Rolly taskers grundpris billigast men då får man betala extra för allting dvs rev, märken, fulllattor och bukkompensator så total priset blir högre.
Om man lägger på kostnaden för tillägg så skillnaden inte lika stor. Jag kom fram till ett prisspann med dacron run 20 tusen +/- 1000.

Men det är klart om man hoppar över alla tillägg så kostar Rolly tasker seglen 14.500. Men ett rev vill man väl ändå å varje rev kostar 1000:-

För min del blev den service jag får lokalt viktigare dvs att få ett segel uppmätt efter båten och inte bara ett standard. Skillnaden i pris blir över alla år man har segeln ganska liten.
zekew
Posts: 6
Joined: Thu 15 May 2008, 18:59

Post by zekew »

ok.. får se vad pengarna räcker till annars får jag ta det till nästa sommar.. Behöver nya dynor och sittbrunnskapell också:) ossa tänkte jag stuva om septiktanken.. bara utgifter hela tiden.. nåja det går ju till nåt kul iaf:)
olaols
Posts: 9
Joined: Tue 26 Aug 2008, 05:53
Location: Karlshamn
Contact:

Post by olaols »

Hej
Hammel Sails i Karlshamn, tel 0454 19300, har 30 års jubileum och lamnar 30% rabbatt.
mvh
Ola
zekew
Posts: 6
Joined: Thu 15 May 2008, 18:59

Post by zekew »

ok tack för tipset.. skall ringa o kolla..
Post Reply