Propeller byte

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
sunwind
Posts: 5
Joined: Tue 04 Jul 2006, 09:55
Location: Norrköping

Propeller byte

Post by sunwind »

Har en folding-propeller på min Sunwind 26 som jag tänkte byta mot en fast propeller.
Orsaken är att jag vill få bättre backnings egenskaper.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet ang. detta?

mvh Mats
Mats /Bam Bam
sunwind27
Posts: 13
Joined: Mon 07 Aug 2006, 21:28
Location: Mölndal

Har fast, nöjd

Post by sunwind27 »

Hej

Det satt en fast på min båt när jag köpte den. Tidigare ägaren bytte för något år sedan och berättade för mej att den tidigare var omöjlig att backa med. Nu backar den i alla fall "väldigt" (förhållandevis) bra. Ingen båt med inombodare backar ju toppen men en med folding lär vara svår.

Lars
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Post by Lasse M »

Hejsan!

Har en 26:a med folding och har inga problem att backa. Har precis bytt från Maxi-77 med utombordare och där var det spännande varje gång man la i backen...

Lasse
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag har också funderingar på att byta ut foldingpropellern på min Sunwind 26. Den gamla av gjutjärn har bortrostade kuggar och den fäller inte ut sig som den ska. Jag har fått tips om att moderna foldingpropellrar har betydligt bättre driv och även bättre backegenskaper. Stämmer detta? Har någon erfarenhet av propellerbyte?

Vet någon vilken dimension propellern har på en Sunwind 26?

/Bengt
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
Jussi
Posts: 7
Joined: Sun 14 Jan 2007, 11:10

Post by Jussi »

Original folding propeller har dimension 14 x 6. Volvo har en broschyr "Volvo Penta S-drive propellers" tillgänglig på adressen http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-s ... onengines/ (561 Kbytes).

Mvh,
Jussi
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Mina efterforkningar har givit att det finns både 14x6 och 14x8 propeller beroende på serienr på S-drevet.

Före serienr 1116831 var utväxlingen 1,66:1 och propeller lär vara 14x6.
Efter serienr 111 6831 var utväxlingen 2,15:1 och propeller lär vara 14x8.

Min propeller har ingen märkning, men S-drevet har ett sent serienr med utväxling 2,15:1. Jag bör därmed ha 14x8, eller hur?

Jag tycker dock att det borde vara tvärtom. Med högre utväxling borde propeller ha mindre stigning, eller hur?
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
Jussi
Posts: 7
Joined: Sun 14 Jan 2007, 11:10

Post by Jussi »

Tillverkaren har en gång i tiden förmodligen anpassat propellerdimensionen både till motorns egenskaper (effekt och vridmoment) och drevets utväxling. Vilken motor har du i din båt ? Enligt broschyren som jag nämnde tidigare, använder man folding propeller med dimension 14 x 6 i MD5A (jag gissar att detta gäller även MD5B). I samband med MD5C, som är en smula kraftigare motor används folding propeller med dimension 14 x 8.

Mvh,
Jussi
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag har md5A med den högre utväxlingen 2,15:1. Så de två olika utväxlingarna fungerar med samma propeller?
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
Jussi
Posts: 7
Joined: Sun 14 Jan 2007, 11:10

Post by Jussi »

Det här blev intressant...

Kan det ändå vara så att din motor är av typen MD5B med motornummer högre än 15000 ? Den tillverkades från 1978 till 1981. Efter lite forskning så ser det nämligen ut som att just MD5B levererades först med 110S med utväxling 1,66:1 och senare med 110S med utväxling 2,15:1 (detta enligt http://nf.broach.se/motorer).

Av någon anledning så beslöt man alltså att öka utväxlingen och därmed sänka antalet varv i propellern (kanske var det bättre hållbarhet man eftersträvade). Om man samtidigt inte hade ökat på stigningen hos propellern så skulle resultatet ha blivit en kraftlös visp.

Mvh,
Jussi
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag har nu kollat motornumret och det verkar som om jag faktiskt har md5B och utväxling 2,15:1. Utäxlingen är egentligen en nedväxling vilket gör att propellern snurrar långsammare än med 1,66:1. Nu blir det logiskt att jag ska ha 14x8. Tack för all hjälp!
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag har nu bytt till en fast tvåbladig propeller från VP. Det var den billigaste lösningen och den fungerar bra. Nu kan jag bromsa utan att ha hjärtat i halsgropen. :D
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
Post Reply