Första seglingssäsongen med Sunwind 27 av 1987 års modell
Moderator: Moderator Team
Första seglingssäsongen med Sunwind 27 av 1987 års modell
Sunwind 27 segling Hej alla Sunwindseglare. Har seglat-kappseglat första säsongen med min 27:a av 87 årsmodell. Av 18 seglingar har vi vunnit 3 på lys 1.03 och i mycket friska vindar, medan i lättväder verkar båten för tung i förhållande till segelytan och trots ny spinnacker. Till saken hör att botten är i stort behov av att tas ren och göras slät och fin. Har monterat storskotsbalk över hela sittbrunnen istället för den gamla som var allt för kort vilket har varit synnerligen effektfullt när byarna kom och man snabbt kunde släppa ner travaren till lä. Xandra som båten heter rätade upp sig ca 10-15 grader tack vare mindre tryck i storen samtidigt med bättre fart som följd och mindre avdrift. Naturligtvis har detta bidragit till bekvämare och tryggare familjesegling, pressen på rodret blir obetydligt. det har sagts att Sunwind 27 skulle vara något vek, men vi har kunnat segla med full stor och Genua i mer än 12 m/sek tack vare skotarrangemanget, upplever att det är en mycket trygg segelbåt och fantastiskt rymlig med tanke på yttermåttena. 1987 årsmodell ser ju dessutom riktigt bra ut med riktig ruff och där valdäckskanten är sänkt och att båten fått ett positivt språng. Vad beträffar motorn så kunde den va något kraftigare men farten om det inte blåser är ju tillräcklig med 5,3 knop har nått max 6 knop motorn är en volvo 2001 med 9 hkr. Med vänlig seglingshälsning Christer Liewendahl
Storskotts-vagn
Hei kan du sende/legge ut et bilde av nytt storskotts-arrangemenet??
Det høres interessant ut.
Hilsen Jardar
Det høres interessant ut.
Hilsen Jardar
Hej Norge. Tyvärr kan inte sända bild pga av min dator har nåt fel. Men skotbalken har jag limmat ihop av teak och ekribbor med dimensionerna 55m/m bredd och 10 m/m tjocka. längden ca 157 cm dvs tvärs över hela sittbrunnen, jag flyttade den nya balken ca 4,5 cm bakåt i sittbrunnen vilket gav lite bättre sittutrymme framför. 2 st syrafasta ändbeslag omsluter balken men är öppna bakåt där en genomgående bult låser. Bultändorna är genomborrade och en låssprint säkrar fast balken. Sprinten går lätt att ta loss och då tar man enkelt loss skotbalken när du ex. stannar en lite längre stund i hamn. Jag har använt Hempels 2-komp.lim och Interpreg 1 och 2 som som dels skydd och slutfinish. Balken har en 2" tums böj uppåt på mitten. Den skotskena som jag använde är Lewmars med dolda bultar som förstås är genomgående med avstånd om ca 8,5 cm mellan dem. jag limmade balken med 5 lameller teak överst sen ek -teak-ek och undre lamellen av teak. Med skenan vart dimensionen ca 60 m/m. Med vänlig hälsning Christer Liewendahl Åland