Volvo Penta 2001 och överhättning på höga varv

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Volvo Penta 2001 och överhättning på höga varv

Post by panton »

Förra sommaren gick kretskortet som sitter vid startpanelen och innehåller alla varningslampor etc sönder. Och det hände förståss när det var bleke, var ute med familjen på en närliggande ö, det som normalt tar en timme att segla, tog nu fem, med halva vägen på bogser...
Efter att jag bytt ut kretskortet hade jag problem med att överhättningsalarmet gick på efter en stunds körande. Att sänka på varven hjälpte, men så började allt om igen efter att man gasat på.
Efter lite googlande kom jag på att felet troligtvis ligger i att kylvattenröret som går genom motorn är täppt, eller närmare sagt så är ett litet hål som det har för att släppa vatten vidare täppt.
Häromdagen tog jag ut röret och det var verkligen täppt, kolla bilderna. Nu är det putsat och så hoppas jag att felet är borta. Men det vet jag först efter att Blanka är sjösatt. I Maj.
Tänkte att detta kunde hjälpa ifall nån uppleft samma problem.
-Peter
Framsidan av motorn, övre hålet är var zinkanoden sitter, nedre för kylvattnet
Framsidan av motorn, övre hålet är var zinkanoden sitter, nedre för kylvattnet
2012-03-27-057-m.jpg (60.65 KiB) Viewed 16476 times
Bakre sidan av motorn, kylvattenröret kommer ut denhär vägen.
Bakre sidan av motorn, kylvattenröret kommer ut denhär vägen.
2012-03-27-058-m.jpg (81.52 KiB) Viewed 16476 times
Kylvattenröret före putsning...
Kylvattenröret före putsning...
2012-03-27-059m.jpg (81.05 KiB) Viewed 16476 times
...röret efter putsning :).
...röret efter putsning :).
2012-03-27-063m.jpg (49.02 KiB) Viewed 16476 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Post Reply