Hej!
Jag har en Sunwind 27 från 1982 där vissa delar av träinredningen behöver lite behandling, t ex stegen till salongen och vissa luckor/skott börjar se torra ut.
Finns det någon speciell olja som rekommenderas till detta för att få ett resultat som inte avviker alltför mycket från de originaldetaljer som fortfarande ser bra ut?
Ett stort tack på förhand!
Anders
Vilken olja till inredningen? SW 27 1982
Moderator: Moderator Team
Re: Vilken olja till inredningen? SW 27 1982
Jag har använt Benar-olja från Jotun, finns en del olika versioner både för utemiljö och inne. Fördelen med Benar är att den ser ut som lack men är olja, den spricker alltså inte. På rorkulten har jag använt den varianten som dessutom är UV-beständig. I vintras gjorde jag om den, efter 4 säsonger. Den var fortfarande blank och fin utom där man håller "styrhanden" där den slitits en del. Inne kan man använda en matt variant som blir riktigt snyggt, sen håller det och du behöver aldrig göra om det mer. Jag fick tipset om Benar av gamla båtmänniskor och beslöt att testa, nu finns inget alternativ för min del.
Ett stort tack, så får det bli! Ser fram emot att få upp finishen lite grann och dölja ett par gamla missfärgningar av gamla installationer (klocka/barometer på skottet mot förpiken)
Bojkottar all typ av teakolja!
Har ägnat veckor att slipa bort gammal olja på all teak, som efter alla år såg för djävlig ut, dvs oljan hjälper till att det möglar (svartprickigt)
Nu med rent fint trä, så ligger det 10 lager högblank 2k fernissa och sista strykningen halvmatt. helt perfekt resultat. och lätt att hålla rent.
/Thomas
Har ägnat veckor att slipa bort gammal olja på all teak, som efter alla år såg för djävlig ut, dvs oljan hjälper till att det möglar (svartprickigt)
Nu med rent fint trä, så ligger det 10 lager högblank 2k fernissa och sista strykningen halvmatt. helt perfekt resultat. och lätt att hålla rent.
/Thomas