Fotpump för sjövatten

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
madicken
Sunwind typ: Sunwind 26

Fotpump för sjövatten

Post by madicken »

Hej Alla

Nu har jag äntligen blivit en sunvindägare, vi köpte en Sunwind 26 från 1979.

Nu har vi påbörjat iordningsställandet av alla små detaljer. Vi har inte hunnit så långt än så länge då vi körde hem henne i går, mest kollat upp vad som behöver åtgärdas.

En sak som vi måste ordna är fotpumpen för sjövatten, den pumpar inte alls. Säljaren trodde att det var membranet som hade gett upp.

Finns det någon här som vet mer om den pumpen? Går det att köpa reservdelar eller är det möjligt att laga den själv? Pumpen är av märket Whale och ser ut så här
Image

Det vore trevligast att få behålla fotpumparna i stället för att sätta in en elpump
Tacksam för tips och råd.

//Jörgen
Micke H

Re: Fotpump för sjövatten

Post by Micke H »

Hej. Whale är en vanlig pump hos Hjertmans m.fl. Det är säkert bara att kolla i första bästa båttillbehörsaffär. Håller med dig att de här gamla pumparna har sin charm :)
mikaelno

Post by mikaelno »

Jag skulle skruva isär pumpen först, finns lite backventiler osv som kan ha blivit igensatta.
Visst finns den att köpa ny http://www.marinhandeln.se/p-9765-whale ... -4618.aspx

Jag har satt in en elpump istället för färskvattnet då det tar evigheter att tömma tanken. Sjövatten kör jag fortfarande med fotpumpen.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
OlleB

Post by OlleB »

mikaelno wrote:Jag har satt in en elpump istället för färskvattnet då det tar evigheter att tömma tanken. Sjövatten kör jag fortfarande med fotpumpen.
... men det tar väl ÄNNU längre tid att tömma havet ... ??? :shock: ... i alla fall med en SÅDAN pump! :wink:
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
madicken
Sunwind typ: Sunwind 26

Post by madicken »

Hehe, tack för alla tips.

Jag kommer nog inledningsvis att försöka laga den befintliga, jag gillar att laga iställert för att köpa nytt :-)

//Jörgen
Post Reply