VÅR

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
OlleB

VÅR

Post by OlleB »

Nu e det påskhelg och dags att börja med vårens båtjobb ...
... om det inte är för blött och/eller kallt förstås :lol:
:roll: :roll:
  • ÄNTLIGEN ... vad jag längtat!
:roll: :roll:
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
mikaelno

Re: VÅR

Post by mikaelno »

Jo nog längtar man till att få segla igen men hemma hos mig är det fortfarande snö kvar så det det får vänta ett tag till. Tröstade mig lite att kika på båtmagasinet på tv8play idag , de visade bla upp två Riva båtar och de var hur fina som helst (jo det är motorbåtar men ändå)
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
OlleB

Post by OlleB »

Tvi tvi tvi motorbåt ... urk! :lol: ... Nä visst är Rivabåtarna läckra.

Och nog kan väl TV duga när det är för kallt ... jag kanske är lite klen, men jag tycker att det är kallt blött o blåsigt, så Aria får allt vänta ett tag till. Tyvärr SUCK
I år tänkte jag jag lägga kork på sittbrunnsbänkarna och sargerna. Jag hoppas att det ska bli lite varmt att sitta på, halkfritt, snabbtorkande och snyggt :P
Blir det lyckat går jag ev vidare och lägger kork på däcket med ... fast kanske nästa år då
Och så tänkte jag byta till Jotuns bottenfärg. Har kört med Hempel förut men Jotun har en snyggare klarröd färg ... båten kommer ju att bli som en lite karamell :roll:
mikaelno

Post by mikaelno »

Kung Bore håller väl i ett tag till då. För min del så hörde jag att isen på Vänern börjar släppa nu men hemma i hamnen är det nog många veckor kvar tills det är isfritt.

Kork i sittbrunnen är intressant har funderat på det eller teak. Jag ser fram emot en liten rapport hur det blev när du är klar.
Vilken leverantör använder för korken ?

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
OlleB

Post by OlleB »

OZcork
Jag har tänkt på detta ganska länge - sedan Praktiskt Båtägande hade en artikel för flera år sedan.
Min bror la teakdäck på sin båt för två år sedan.... det är ju snyggt, men torr teak är faktiskt himla halt att gå barfota på!!
Så jag tror att kork är lättare och varmare att gå/sitta på än teak. Kork blir, liksom teak, grå av solen och kräver inte mycket underhåll
Men man lägger det ju "heltäckande" alltså inte med ribbor som teak vilket kanske kan göra att det ser "tungt" ut... kanske.

Jag köpte tio skivor (30x60cm) för ca 1100 kr ... så nu ska det mallas o sågas :P
Post Reply