Page 1 of 1

Rigg

Posted: Mon 05 Oct 2009, 07:52
by bois
Hej!
Som nybliven ägare till en Sunwind 27 vill jag gärna veta lite om riggen.Hur hårt spänner man vanten?
Lutning?Trimning?
Upplever det ganska trångt att komma åt alla servicepunkter på motorn.Några tips om byte av impeller,som ju
sitter i bakkant av motorn?Har öppnat en lucka i stickkojen för att förhoppningsvis kunna komma åt
lite bättre.

MVH
B-O Sundell
Sunwind 27:an Fridfull

Re: Rigg

Posted: Mon 05 Oct 2009, 20:05
by mikaelno
Är ingen specialist på trimmning av riggen men jag låter min luta någon bakåt. Men med tanke på att Sunwind ofta flyter med fören högt ovan vattenlinjen så är jag osäker om det utifrån vattenlinjen lutar. Rekomenderar selden beskrivningen om trimmning ( http://www.seldenmast.com/_download.cfm ... -540-S.pdf ).
Det är ju i och för sig ingen selden rigg på våra 27'or men det som beskrivs gäller alla master.

Vad det gäller åtkomt i motorrummet så är det inte så praktsikt man får hänga över motorn för att byta impeller och det går men lite krångligt. Jag har bytt skruvarna till vingmuttrar finns att köpa på Hjermans så man åtminstone slipper använda skruvmejseln. Rekomenderar MD5 for dummies finns på denna sida http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5 . Ev har du en MD5C som skiljer sig lite från MD5B som är vanligast på 26'an.

Att ta upp en inspektionlucka är nog ingen dum ide men och andra sidan får man då krypa i stickojen.