Rigg

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
bois
Posts: 7
Joined: Sun 31 May 2009, 18:00

Rigg

Post by bois »

Hej!
Som nybliven ägare till en Sunwind 27 vill jag gärna veta lite om riggen.Hur hårt spänner man vanten?
Lutning?Trimning?
Upplever det ganska trångt att komma åt alla servicepunkter på motorn.Några tips om byte av impeller,som ju
sitter i bakkant av motorn?Har öppnat en lucka i stickkojen för att förhoppningsvis kunna komma åt
lite bättre.

MVH
B-O Sundell
Sunwind 27:an Fridfull
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Rigg

Post by mikaelno »

Är ingen specialist på trimmning av riggen men jag låter min luta någon bakåt. Men med tanke på att Sunwind ofta flyter med fören högt ovan vattenlinjen så är jag osäker om det utifrån vattenlinjen lutar. Rekomenderar selden beskrivningen om trimmning ( http://www.seldenmast.com/_download.cfm ... -540-S.pdf ).
Det är ju i och för sig ingen selden rigg på våra 27'or men det som beskrivs gäller alla master.

Vad det gäller åtkomt i motorrummet så är det inte så praktsikt man får hänga över motorn för att byta impeller och det går men lite krångligt. Jag har bytt skruvarna till vingmuttrar finns att köpa på Hjermans så man åtminstone slipper använda skruvmejseln. Rekomenderar MD5 for dummies finns på denna sida http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5 . Ev har du en MD5C som skiljer sig lite från MD5B som är vanligast på 26'an.

Att ta upp en inspektionlucka är nog ingen dum ide men och andra sidan får man då krypa i stickojen.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Post Reply