Evelina 2009 del 3
Byte av bälg
Då jag köpte båten förra året visste inte ägaren när bälgen var bytt och jag inhandlade redan då en ny bälg men längre en så kom jag inte.
Så i år var det dags att ta sig an det hela och efter att läst ganska mycket om bälgbyte kom jag fram till att byta på enklast möjliga sätt även om det på Sunwind 27 är väldigt trångt i motorrummet. Min Sunwind har en MD5C med ett 120S drev vilket gav mig lite funderingar när jag var halvägs in i operationen då jag hittade en engelsk beskrivning av byte på 120 som skilde sig mycket från de jag läst om 110 drev. I slutändan så visade det sig att det finns flera versioner av 120 drev som tex 120SB. Att byta på 120S är ungefär som 110.
Ok gången är
Det som behövs är en ny bälg inkl packning mellan drevhalvor och givetvis rätt verktyg.
1) Ta bort propeller samt gummiplattan som sitter runt drevet klistrat på botten av båten. Denna gummiplatta har ingen tätande betydelse.
2) Töm dervet på olja.
3) Lossa insexskruvarna som håller nederdelen av drevet underifrån båten. 10 st är det totalt och de två yttersta kan vara svåra att få loss.
4) När underdelen av drevet lossnar så lirka ur det genom hålet. (Gick bra på min Sunwind om det inte går blir det lite knepigt att få på en ny packning senare)
5) Nu kommer det lite mer trånga momentet, lossa plattan som håller bälgen inne i båten, 6 st bultar samt de 2 bultarna som håller motorfästet.
6) lägg en regel över öppningen och fäst ett spännband på motorn och regeln och spänn upp motorn så den tiltar framåt ca 5-10 cm.
7) Lirka ut metallringen som ligger över bälgen samt ta bort bälgen.
Min metallring var ganska ok men jag slipa och måla om den, om den är mycket rostig bör den bytas.
9) torka rent där bälgen suttit mot skrovet.
10) Torka rent övredrevhalvan enkalst underifrån
11) Ta bort packningen från underdrevet och torka rent
12) Stryk permatex eller likande på undre drevhalvan och lägg på den nya packningen
13) Montera in den nya bälgen och metallringen, sänk ner motorn och sätt dit bultarna löst
14) Kolla underifrån att bälgen ligger rätt
15) Lyft upp undredrevet och skruva fast igen mot övre drevet (skall momentdras). Lås de två mittersta bultarna på var sida med den tråd som följer med.
16) Kontrollera bälgen innifrån och dra därefter åt alla bultarna
17) Sätt tillbaka eller montera ny gummiplatta med sikaflex.
18) Sätt till baka proppellern
Klart
Behövdes bälgen bytas då. Nä den var ca 10 år och hade säkert gått 10 år till men det känns skönt att veta vad man har.
/Mikael
- Propeller och gummiplattan borta
- DSCN3333.JPG (54.11 KiB) Viewed 13177 times
- Insex skruvaran som hållerihop nedre drevet med övre. Totalt 10 stycken, fem på vara sida.
- DSCN3335.JPG (49.98 KiB) Viewed 13178 times
- Undredrevet bortplockat. Det gröna som syns ovanpå är packningen som skall bytas. Obs det finns schims på axeln som man skall vara försiktig med att det inte försvinner.
- DSCN3336.JPG (57.41 KiB) Viewed 13178 times
- Här syns övredrevhalvan efter att jag tagit bort undredrevet. Bälgen är det svarta runt om.
- DSCN3337.JPG (57.71 KiB) Viewed 13172 times
- En bild från motorrummet, här syns bälgen med den vita ringen runt omkring. Alla bultar skall lossas inklusive de två längst bak som håller motorfässtet.
- DSCN3321.JPG (49.17 KiB) Viewed 13171 times
- Tyvärr dålig kvalitet på fotot men det som syns är när motorn är tiltad och bälgen är borta.
- DSC00115.JPG (37.28 KiB) Viewed 13170 times
- Bälgen monterad och här kontrollerar man att den sitter rätt.
- DSC00117.JPG (40.89 KiB) Viewed 13171 times