massa vårfrågor.......

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
fifty-fifty

massa vårfrågor.......

Post by fifty-fifty »

hej.!
vi behöver hjälp med info om det är alldeles nödvändigt att slipa köl varje vår? eller räcker målning?
en fråga om fönster är att inne i ruffen ser beklädnaden ut som skit vid fönsterna, det är inte fukt eller mögelfläckar, helt enkelt har det lossnat. vilket lim använder vi för att fästa "mattan" igen?
någon som vet hur lång tid det tar för spackel att torka.? vi har en liten rostfläck på kölen som vi skrapar väck nu till helgen, sen vill vi måla så fort som det bara går.
tacksam för snabba svar
fifty-fiftys stolta ägare
Cathrine o Bosse :D
Olle

Re: massa vårfrågor.......

Post by Olle »

Hej fifty-fifty
Jag tänkte också sätta igång med båten nu till påsk.... hoppas att vädret kan hålla sig någorlunda hyggligt :?:
fifty-fifty wrote:vi behöver hjälp med info om det är alldeles nödvändigt att slipa köl varje vår? eller räcker målning?
Njae... beror väl lite på vad du menar. Du behöver ju inte slipa järnrent! Bara gör som med resten av skrovet - slipa/skrapa bort lös färg, tvätta och måla på ny bottenfärg. Det räcker, iaf för vanlig årlig åtgärd.
fifty-fifty wrote:någon som vet hur lång tid det tar för spackel att torka.? vi har en liten rostfläck på kölen som vi skrapar väck nu till helgen, sen vill vi måla så fort som det bara går.
Det står la på burken/tuben till spacklet, det är ju olika beroende på spackel. Antagligen räcker det med ett par timmars torktid - skulle jag tro. 8)
En vis(?) man jag mötte i skärgården för några år sedan hade räknat lite på sin köl och rost. Han menade att Sverige nog slutat existera som nation innan kölen blivit märkbart lättare bara pga av rost. Så han hade helt slutat ta bort rost, bara målade ny bottenfärg varje år. Sen är det ju naturligtvis bra om kölen är slät, men antagligen mäker man ingen signifikant skillnad i fart i alla fall.... :shock:
fifty-fifty wrote:en fråga om fönster är att inne i ruffen ser beklädnaden ut som skit vid fönsterna, det är inte fukt eller mögelfläckar, helt enkelt har det lossnat. vilket lim använder vi för att fästa "mattan" igen
Svårt läge!! Jag hade/har detta - se här
Jag hittade inget bra lim som höll i det gamla klistret, men enligt Praktiskt Båtägande så skulle något bygglim fungera. Jag minns inte vilket, tyvärr! :oops: Det är ju SVÅRT att limma på gammalt halvtorkat kontaktlim, och det är ett smärre h-e att skrapa bort! :( :cry:
Så jag satte dit nya gardinstänger istället - så här
Dom nya aluminium rören / gardinstängerna sitter tajt mot vägg och tak och håller s.a.s fast den lösa mattan
Fuskigt va?? :) :)

Hoppas dessa svar hjälpte lite... Lycka till i vår!!!
/Olle
fifty-fifty

Post by fifty-fifty »

tack alla för svar. vi provar bygglim så får vi se om det hjälper. annars skulle ju nya stänger vara en lösning. Snyggt förresten.

trevlig påsk....
Cathrine o Bosse Wendel
Post Reply