Såga upp en inspektionslucka?

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Björn T
Sunwind typ: sunwind 26

Såga upp en inspektionslucka?

Post by Björn T »

Jag har satt in en ny motor i min Sunwind 26,a. Det blev en Beta Marine 14hk. Problemet är att jag nu skulle behöva sänka ljuddämparen/vattenlåset för
att få ett ordentligt fall från avgaskröken. Det är omöjligt att nå och jobba framifrån då det är för trångt. Har någon gjort en extra lucka ifrån B/B bins eller ifrån stick kojen in till motorrummet. I.s.f. hur fungerar det?
/Björn T
mikaelno

Re: Såga upp en inspektionslucka?

Post by mikaelno »

Inspektionslucka är nog en bra ide men jag undrar om det inte blir väldrigt trångt att arbeta från stickkojen alt stuvfacket, självklart lite beroende på storleken på luckan. Bäste vore nog att öppna från sittbrunnen så man kom åt uppifrån men då gäller det ju att få det hela tätt.

Det vore kul om du kunde delge oss lite runt motorbytet dvs några bilder samt vad typ av förändringar som gjort för att få in den nya motorn.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Björn T

Post by Björn T »

Hej Mikaelno
Tack för ditt svar. Såga upp sittbrunn? Jag skulle gärna ha en lösning ala Maxi 77 där man kan skruva loss hela sittbrunns golvet men det låter allt för avancerat med omplastningar och dylikt.
Jag har tänkt mej en 40x40 cm lucka på b/b stuvsida med ett gångjärn o låssplint.
Jag återkommer med lite bilder och synpunkter men det var inga större problem att byta motor. Jag behöll det gamla S-100 drevet och fick till en adaptersats. Lite problem på den punkten men jag återkommer om det (dålig support från återförsäljare). Generalagenten däremot är jättebra. M.a.o. välja rätt återförsäljare!
Letar fram några bilder och återkommer. kostnad runt 53.000.- allt som allt (motor och adaptersats) jobbet gjorde jag själv. Motorn går som ett "skållat troll". Min gamla MD5,a var helt slut. /Björn
Björn T

Post by Björn T »

Tror mej ha löst problemet själv. Vattenlås (vetus) finns på Bryggan o Hjertmans för runt 1000.-. Koppla in mellan avgaskrök o ljuddämpare (plats finnes).
Post Reply