Hejsan allihopa
Är det nån som har installerat en autopilot på sin SW30 ?
Jag har tittat på Raymarine ST2000 eller Simrad TP32 men funderar på hur man monterar den.
Det "rätta" stället enligt manualen är 460 mm från roderaxeln och vinkelrätt mot pinnen. På 30an så blir autopiloten då monterad mitt i luckan för endera gasol-facket på styrbords- eller förvaringsfacket på babords-sidan. Luckorna är dessutom vinklade lite' utåt så det blir inte riktigt optimalt.
Sen kunde man ju också installera den så att "hålet" för piloten sitter uppe på sarg-kanten men då blir den väldigt högt uppe, och dessutom kommer fästet som ju alltid sitter där att vara precis där man sitter när man kör själv.
Alla inputs är väldigt varmt mottagna
Tack
Magnus
Sunwind 30 s/y Din o Min
Autopilot på en Sunwind 30
Moderator: Moderator Team
Re: Autopilot på en Sunwind 30
Hej
Jag har ju 10 fot mindre Sunwind men när jag monterade min så höll absolut inte några 46cm. Fördelen är ju att styrningen blir lite snabbare
Så om 30:an inte är för tung på rodret så tror jag att du kan sätta den så det blir mest praktiskt och snyggt
Jag har ju 10 fot mindre Sunwind men när jag monterade min så höll absolut inte några 46cm. Fördelen är ju att styrningen blir lite snabbare
Så om 30:an inte är för tung på rodret så tror jag att du kan sätta den så det blir mest praktiskt och snyggt
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Re: Autopilot på en Sunwind 30
På SW27 är detta inget problem då autopiloten hamnar precis framför lucköppningen.
Som jag ser det har du två alternativ
1) Montera med kortare avstånds ST-2000 drar ju 77 Kg , den är ju gjord för båtar upp till 4,5 ton så det borde finnas marginal på SW30'an.
2) Montera på sargen, nackdelen är väl inte fästet för autopiloten den är ju minimal när du tar bort den utan som jag ser det att du måste montera ovan rorkulten istället för under.
Jag hade ett liknande montage på min förra båt en Maxi 77, Så här såg det ut på maxin. Största nackdelen är att autopiloten oftast är ivägen och det är för lätt att lyckas få den att hoppa av rorkulten.
Så här ser det ut på SW27'an
Som jag ser det har du två alternativ
1) Montera med kortare avstånds ST-2000 drar ju 77 Kg , den är ju gjord för båtar upp till 4,5 ton så det borde finnas marginal på SW30'an.
2) Montera på sargen, nackdelen är väl inte fästet för autopiloten den är ju minimal när du tar bort den utan som jag ser det att du måste montera ovan rorkulten istället för under.
Jag hade ett liknande montage på min förra båt en Maxi 77, Så här såg det ut på maxin. Största nackdelen är att autopiloten oftast är ivägen och det är för lätt att lyckas få den att hoppa av rorkulten.
Så här ser det ut på SW27'an
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Webmaster sunwindklubben.se