Då var det dax att köpa min första båt och sjösätta till våren 2011!!! Sunwind 20 har ju dykt upp som en favorit efter att ha studerat "700 segelbåtar i test". Nu undrar jag om någon har lust att hjälpa mig lite på traven: http://www.blocket.se/goteborg/Sunwind_ ... ?ca=15&w=1 är båten jag har hittat. Vad tycker ni om priset, själv anser jag det aningen i överkant om inte seglen och motorn är i toppklass?
De frågorna jag har är väl:
Vad ska jag som nybörjare titta på hos båten innan jag köper?
Vad behöver man göra för reparationer varje år innan man lägger i båten? (typ måla skrovet osv)
Vart köper jag segel och vilka priser är det att räkna med för dom olika seglen.
Kan jag använda spinnaker till denna båt och vad kostar det att utrusta den med det?
Vad kostar en ny motor samt vad kostar servicen av en motor av denna storlek per år?
Många frågor några kanske dummare än andra men vi har alla varit nybörjare och det är grymt kul att kunna posta på ett sådant här forum där det finns personer med exact den erfarenheten som eftersöks.
MVH Henrik
Segel och övrigt till Sunwind 20
Moderator: Moderator Team
Re: Segel och övrigt till Sunwind 20
Hej !
Har inte så mycket Sunwind 20 erfarenhet men lite generella tips.
Kolla att allt är helt och fungerar. Ev skador på köl och roder inkl roderglapp. Eftersom det är utombordare så är den ganska okomplicerat. Helt och fräsht inne tex nya dynor är dyra.
Reparationer varje år är nog mer om något är trasigt eller att man vill förnya. Normal vår underhåll är tvätt/vaxning, bottenmålning, lite översyn osv
Nya segel köper man segelmakeri finns många att välja på. Sunwind 20 har små segel dvs relativt sätt billiga. Kolla på tex boding ca 12'' för både stor och genua. Kolla med olika leverantörer, finns billigare än Boding.
Ja du kan ha spinnaker , hos boding ca 6000 men då tillkommer spinnakerbom mm. Är nog bättre att försöka köpa en begagnad. Spinnaker slits sällan ut oftast ganska lite använt. Alternativ är gennaker då den är enklare att hantera med sämre på ren plattläns.
Det sitter väl ganska ofta en liten utombordare på dessa båtar, en ny 4hk kostar ca 8000.
Angående priset så ligger det ganska väl på snittpriser under förra året, spannet är dock ganska stor från 15.000-35.000 på annonspriser på blocket. Båtens skick men också höstpriser gör skilland.
Om båten är ok och har bra segel och fungerande motor så känns priset ok.
Det finns ju andra kostnader att fundera på som båtplats osv också.
Har inte så mycket Sunwind 20 erfarenhet men lite generella tips.
Kolla att allt är helt och fungerar. Ev skador på köl och roder inkl roderglapp. Eftersom det är utombordare så är den ganska okomplicerat. Helt och fräsht inne tex nya dynor är dyra.
Reparationer varje år är nog mer om något är trasigt eller att man vill förnya. Normal vår underhåll är tvätt/vaxning, bottenmålning, lite översyn osv
Nya segel köper man segelmakeri finns många att välja på. Sunwind 20 har små segel dvs relativt sätt billiga. Kolla på tex boding ca 12'' för både stor och genua. Kolla med olika leverantörer, finns billigare än Boding.
Ja du kan ha spinnaker , hos boding ca 6000 men då tillkommer spinnakerbom mm. Är nog bättre att försöka köpa en begagnad. Spinnaker slits sällan ut oftast ganska lite använt. Alternativ är gennaker då den är enklare att hantera med sämre på ren plattläns.
Det sitter väl ganska ofta en liten utombordare på dessa båtar, en ny 4hk kostar ca 8000.
Angående priset så ligger det ganska väl på snittpriser under förra året, spannet är dock ganska stor från 15.000-35.000 på annonspriser på blocket. Båtens skick men också höstpriser gör skilland.
Om båten är ok och har bra segel och fungerande motor så känns priset ok.
Det finns ju andra kostnader att fundera på som båtplats osv också.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Webmaster sunwindklubben.se