Hur var sommaren ?

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
mikaelno

Hur var sommaren ?

Post by mikaelno »

Nu börjar ju seglingssässongen lida mot sitt slut för de flesta och jag tänkte vi kunde öppna en tråd hur sommaren Sunwind seglingar har vart.

För min del blev det två veckor semester segling i Vänern, ett antal dagsutflykter och någon helg utflykt. I stort sätt har det vart en härlig sommaren men hösten kom lite väl fort och Augusti blev inte så fin som man kan önska.
langon.JPG
langon.JPG (156.99 KiB) Viewed 4087 times
Hann med två kappseglingar i år en som heter Jäverön runt i våras och sedan One man race under hösten. Resultatet var väl inte så bra men det är kul att få jämföra sin båt med andras.
I år hade jag införskaffat en gennacker men tyvärr har det inte blivit så mycket segling med den och sista turen slutade med att den lossade från spinnackerfallet och blev som en trål efter båten. Inte så kul att få upp en dygnvåt gennaker i båten.

Evelina har i år också fått ett peke för att dels vara lättare att komma av och på men också för gennankern. Här kommer en bild hur det ser ut.
peke.jpg
peke.jpg (187.29 KiB) Viewed 4087 times
Sässongen har har vart i princip helt fri från problem med båten, allt funkar som det skall inklusive gamla MD5'an. Är det någon som bytt ut den mot något nytt antar att den dagen kommer.
Inför nästa år så är det nog dax att byta förpiksluckan och rutorna då de inte håller helt tätt.

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
OlleB

Re: Hur var sommaren ?

Post by OlleB »

Fina bilder ... jag har nästan inga från denna här säsongen från min egen båt SW20:an
Jag håller med dej ... visst kom hösten himla fort!!?? Och tidig höst ihop med sen vår gjorde min sommar till "bara" (men många) dagsseglingar.
Ihop med bröderna var tanken att vi skull segla i Limfjorden. Vi kom iväg, låg inblåsta på Läsö, konstaterade RAK motvind mot Hals och Limfjorden varför vi vände mot Skagen och Bohuslän. Den hårda vinden och opålitliga regnuppehållet gjorde vår segling kort, vi vände hemåt efter några dagar bara.
Och hade jag inte fått jobb i juni skulle vi seglat ner mot Tyskland och kanske Polen .... men men .... det är dyrt att ha arbete! :roll:

Med allt detta sagt - jag har haft en bra sommar. Det har ju varit varmt nästan hela tiden, jag har varit ute mycket och semestern var händelserik och rolig
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Post Reply