Problem: läcker båten?

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
illmajeJobb
Posts: 4
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:17

Problem: läcker båten?

Post by illmajeJobb »

Har återkommande vatten, som inte luktar, i "kölsvinet" bakom motorn och under bensintanken i min Sunwind 27 av årsmodell 1987. Tömde för en vecka sedan och nu tömde jag igen 3-4 dl. Kan det vara bara kondensvatten som droppar ner från den rostfria dieseltanken eller nåt annat "normalt"? Är förstås rädd att det läcker, närmast vid bultarna till rodrets nedre stöd, eller vid gummiringen till 120S-drevet. Gummiringen ser helt fräsch ut, men är nog inte bytt på c. 8 år. Skall försöka torka upp ordentligt igen och titta in under tanken, men det är troligtvis inte så lätt.
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Re: Problem: läcker båten?

Post by Lasse M »

Vår båt tog in vatten via kabelgenomföringen till akterlanternan. Efter tätning av denna kontakt så har det varit torrt, men så mycket som 3 - 4 dl var det aldrig frågan om. Och problemet kom alltid i samband med kraftigt regn.

Lycka till
Lasse
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Problem: läcker båten?

Post by OlleB »

E de salt eller sött vatten?
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
illmajeJobb
Posts: 4
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:17

Re: Problem: läcker båten?

Post by illmajeJobb »

Det är nog sött vatten. Hade igår igen kanske 2 dl efter att det regnat, så hoppeligen är det bara regnvatten. Kanske nån genomföring som för Lasse - jag måste kolla t.ex. just akterlampan. Eller så är det kondens från dieseltanken? Tidigare droppade det lite ur bakslagsventilen när motorn var igång, men inte nu mera. Torkade i alla fall helt torrt och inte kom det på nån timme något nytt vatten, såg inget läcka vid vattenkranen eller gummit. Jag får följa med. Tack för era svar!
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Problem: läcker båten?

Post by Micke H »

Hej Åtminstone i min båt, 26:a, tror jag att vattnet kommer från för dåliga tätningslister och dräneringar kring bänkkisteluckorna. Regnar det kraftigt eller man häller vatten i sittbrunnen hinner det inte rinna undan utan det droppar ner och hamnar sen i det lilla vecket bak motorn. I min båt sitter den billiga oljebytarpump, som Biltema säljer för några tior, fast monterad på motorn under luftfiltret. En lite längre slang är monterad som leder till vecket och den korta leder till utrymmet framför motorn och med den pumpar man ner vattnet ner i kölsvinet.
Post Reply