Hade inte någon möjlighet att transportera vaggan när jag köpte vår SW20 i våras. Har av foruminläggen förstått att det inte är bra att ställa SW20 på kölen och bara stötta i sidled. Har någon måtten mellan stödpunkterna mot bordläggningen för vaggan/hörnen i vaggan
Tack på förhand !
SW20 - nr 213 Seawise
Mått mellan stödpunkterna vagga SW20
Moderator: Moderator Team
Re: Mått mellan stödpunkterna vagga SW20
Jeg fraktet min Sunwind 20 slik som på bildet. Hadde mest vekt på kjølen. Trodde ikke det var noe problem? Kjørte ca 450 km med den slik.
Eller er det bare et problem hvis den skal stå lenge i opplag?
Eller er det bare et problem hvis den skal stå lenge i opplag?
- Attachments
-
- Tilhenger.jpg (30.9 KiB) Viewed 10761 times
Sunwind 20
Jag brukar ha min båt 'hängande' ung. så här:
Jag ser till att mesta tyngden hamnar på min stabila träbockar. Metallstöttorna ska mest balansera upp båten i sidled.
Notera att kölen hänger helt fritt ....
Notera att kölen hänger helt fritt ....
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Tack "alidal" & "OlleB"!
Ni har ju olika versioner av undervattenskroppen, som ställer lite olika krav. Vår båt har en hel fenköl i gjutjärn, liksom Olles. Bilderna ger en bra uppfattning om stödpunkterna, kan ha dessa som utgångspunkt för min stöttning.
Det var en väldigt bra vagn du verkar ha "alidal" - intressant för framtiden...
Tack igen
Ni har ju olika versioner av undervattenskroppen, som ställer lite olika krav. Vår båt har en hel fenköl i gjutjärn, liksom Olles. Bilderna ger en bra uppfattning om stödpunkterna, kan ha dessa som utgångspunkt för min stöttning.
Det var en väldigt bra vagn du verkar ha "alidal" - intressant för framtiden...
Tack igen
Pera
Ja det är intressant!!Pera wrote:Ni har ju olika versioner av undervattenskroppen
Jag har försökt luska lite i när och varför man gick ifrån "bred köl - smal skädda" till "smal köl - bred skädda" men inte hittat något. Den totala tvärsnittsarean verkar ju vara ung samma på båda versionerna.
En teori jag har var att när SW20 hette Sagawind 20 och byggdes i Norge på 70-talet så hade man den breda kölen, något som ändrades när Sunwind varvet i Nykarleby tog över produktionen.
Är måhända alidals båt en Sagawind eller möjligen en tidig Sunwind....?
Lenge siden jeg har vært innom her nå ser jeg.......
Iflg. kjøpekontrakten er båten min en 1977 Sunwind MK1.
Tilhengeren er en Brenderup som jeg fikk låne.
Husker ikke hvilke modellbetegnelse den har.
Iflg. kjøpekontrakten er båten min en 1977 Sunwind MK1.
Tilhengeren er en Brenderup som jeg fikk låne.
Husker ikke hvilke modellbetegnelse den har.
Sunwind 20
Hej igen,
Vår är en SW20 MKI från 1976, båt nr 213. Visste inte heller tidigare att det fanns en variant med nedbyggd köl i glasfiber, påhängd metallköl och djup kölficka akterut och en annan med hel bultad stålköl. I det första fallet är roderskäddan mycket kortare medans kölen är raka motsatsen. Kan tänka mig att man ev förändrat undervattenskroppen för förbättrad roderverkan.
När det gäller vinterstöttningen byggde vi en vagga där båten (och ev annan framtida) kan hänga i lastspännband. Det betyder att vi kan låta kölen vila i önskad grad mot ett par balkar.
Funderar nu på vårens (hur ska man annars överleva vintern) förbättringar. Har någon monterat badbrygga eller peke på sin SW20?
Ha det gott!
Vår är en SW20 MKI från 1976, båt nr 213. Visste inte heller tidigare att det fanns en variant med nedbyggd köl i glasfiber, påhängd metallköl och djup kölficka akterut och en annan med hel bultad stålköl. I det första fallet är roderskäddan mycket kortare medans kölen är raka motsatsen. Kan tänka mig att man ev förändrat undervattenskroppen för förbättrad roderverkan.
När det gäller vinterstöttningen byggde vi en vagga där båten (och ev annan framtida) kan hänga i lastspännband. Det betyder att vi kan låta kölen vila i önskad grad mot ett par balkar.
Funderar nu på vårens (hur ska man annars överleva vintern) förbättringar. Har någon monterat badbrygga eller peke på sin SW20?
Ha det gott!
Hej
Vilken smart vagga!!
Och fina push/pull pits har du med... är dom original?
Det där du sa om "nedbyggd köl i glasfiber, påhängd metallköl och djup kölficka akterut" visste jag inte - jag har ju bara sett skillnaderna på utsidan.
Peke är intressant trycker jag, men har inte hittat nån snygg, funderar på att låta göra ett specialpeke. Däremot behöver jag byta min badstege inom ganska snart ... och vad ska man välja då?
Ha det gôtt med dina vårdrömmar i vinter!!
Vilken smart vagga!!
Och fina push/pull pits har du med... är dom original?
Det där du sa om "nedbyggd köl i glasfiber, påhängd metallköl och djup kölficka akterut" visste jag inte - jag har ju bara sett skillnaderna på utsidan.
Peke är intressant trycker jag, men har inte hittat nån snygg, funderar på att låta göra ett specialpeke. Däremot behöver jag byta min badstege inom ganska snart ... och vad ska man välja då?
Ha det gôtt med dina vårdrömmar i vinter!!
Hej,
Jo jag tror att det är standard pull-/pushpits, en liten nackdel i fören är att den är stängd - kan bli krångligt att komma upp från låg strand. Peke är som sagt intressant, skulle vilja ha ngt mellan en liten ~60 cm och en 120 cm (Båtsystems). Lika intressant vore en badplattform i aktern, akterspegeln är ju ganska bred för båtstorleken - än så länge bara tankar...
Det börjar rycka lite smått i skoten!
Jo jag tror att det är standard pull-/pushpits, en liten nackdel i fören är att den är stängd - kan bli krångligt att komma upp från låg strand. Peke är som sagt intressant, skulle vilja ha ngt mellan en liten ~60 cm och en 120 cm (Båtsystems). Lika intressant vore en badplattform i aktern, akterspegeln är ju ganska bred för båtstorleken - än så länge bara tankar...
Det börjar rycka lite smått i skoten!
Pera